Powrót
Narodowy Bank Polski jako instytucja zapewniająca i nadzorująca obieg pieniądza w Polsce
Abstract
National Bank of Poland, money, cash transactions, non-cash transactions, payment card, electronic banking, payment. We use payment instruments in cash or non-cash form almost every day. When paying for shopping in a supermarket, sending a package at the post office or paying a bill in restaurant, we can choose which payment method is the most convenient for us. Many people prefer payment in a non-cash way, but there is a large group that can not imagine giving up on traditional money. The National Bank of Poland is responsible for the proper circulation of money in Poland. The aim of the work is to compare cash and non-cash transactions. The main hypothesis is based on the question of which of the payment methods prevails today. The work consists of three factual chapters and one research chapter. In the first chapter, the National Bank of Poland was characterized. Particular attention has been paid to the historical outline and the evolution of its organs. The functions of the National Bank of Poland and the changes introduced by the 3rd of May Constitution of 1997 were also discussed. The process of preparing Poland to join the ranks of the European Union and modifications in central banking related to this event was also described. The second chapter is used to describe cash transactions. Special attention was paid to the functions of traditional money and the scope of Polish monetary policy was described. On the basis of statistical surveys on the official website of the National Bank of Poland, the determinants of the money supply and the structure of the money circulation in Poland were characterized. The third chapter served the description of transactions made in a non-cash manner. The sources of mobile payments were discussed and the concept of payment card was identified. Electronic banking and civil law liability of entities participating in the process of electronic transaction settlement were characterized. Attention was drawn to the role of the National Bank of Poland in the domestic payment system by means of electronic electronic payment instruments. The last chapter of the work served to compare cash transactions with non-cash transactions. Based on a survey conducted on a group of 211 respondents, Poles' preferences in terms of payments were identified. 80% of Poles prefer to make payments for goods and services in a non-cash way. As many as 89% of respondents consider these transactions more convenient. Despite this, the results of over half of the answers suggest that cash payments are safer than payments made in a non-cash way. After analyzing the answers, it was found that 59% of respondents see real chances to give up cash over the years. This is a surprising result because of previous responses. In the following sub-chapters, on the basis of the own study, the features of cash and non-cash transactions were compared. Particular attention was paid to the security of both transactions.- Identyfikator pozycji
- WUTa5de458413384558a8595fa0092a84eb
- Rodzaj dyplomu
- Praca magisterska
- Tytuł w języku polskim
- Narodowy Bank Polski jako instytucja zapewniająca i nadzorująca obieg pieniądza w Polsce
- Promotor
-
Agnieszka
Tomczak (WAiNS/ZPGiPG)
Agnieszka Tomczak
- Jednostka dyplomująca
- Wydział Administracji i Nauk Społecznych (WAiNS)
- Jednostka prowadząca
- Zakład Ekonomii (WAiNS/ZPGiPG)
- Kierunek / specjalność studiów
- Administracja
- Język
- (pl) polski
- Status pracy
- Obroniona
- Data obrony
- 06-07-2018
- Data (rok) wydania
- 2018
- Recenzenci
- Agnieszka Tomczak (WAiNS/ZPGiPG) Agnieszka Tomczak Leszek Jasiński (WAiNS/ZPGiPG) Leszek Jasiński
- Słowa kluczowe w języku polskim
- Narodowy Bank Polski, pieniądz, transakcje gotówkowe, transakcje bezgotówkowe, karta płatnicza, bankowość elektroniczna, płatność.
- Słowa kluczowe w języku angielskim
- National Bank of Poland, money, cash transactions, non-cash transactions, payment card, electronic banking, payment.
- Streszczenie w języku polskim
- Narodowy Bank Polski, pieniądz, transakcje gotówkowe, transakcje bezgotówkowe, karta płatnicza, bankowość elektroniczna, płatność. Instrumentami płatniczymi w formie gotówkowej lub bezgotówkowej posługujemy się niemal codziennie. Płacąc za zakupy w supermarkecie, nadanie paczki na poczcie lub uiszczając rachunek w restauracji możemy wybrać , która forma płatności jest dla nas najwygodniejsza. Wiele osób preferuje płatność w sposób bezgotówkowy, lecz istnieje spora grupa, która nie wyobraża sobie zrezygnowania z tradycyjnego pieniądza. Za prawidłowy obieg pieniądza w Polsce odpowiada Narodowy Bank Polski. Celem pracy jest porównanie transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. Główna hipoteza opiera się na pytaniu, która z form płatności przeważa w dzisiejszych czasach? Praca składa się z trzech rozdziałów merytorycznych i jednego rozdziału badawczego. W pierwszym rozdziale został scharakteryzowany Narodowy Bank Polski. Zwrócono szczególną uwagę na rys historyczny i ewolucję jego organów. Omówiono również funkcje Narodowego Banku Polskiego oraz zmiany, jakie wprowadziła Konstytucja 3go maja z 1997 roku. Został również opisany proces przygotowywania się Polski do wstąpienia w szeregi Unii Europejskiej i modyfikacje w zakresie bankowości centralnej związane z tym wydarzeniem. Rozdział drugi służy opisowi transakcji gotówkowych. Zwrócono szczególną uwagę na funkcje tradycyjnego pieniądza oraz opisano zakres polskiej polityki pieniężnej. Na podstawie badań statystycznych znajdujących się na oficjalnej stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego scharakteryzowane zostały determinanty podaży pieniądza oraz struktura obiegu pieniądza w Polsce. Rozdział trzeci służył opisowi transakcji dokonywanych w sposób bezgotówkowy. Omówiono źródła powstania płatności mobilnych oraz zidentyfikowano pojęcie karty płatniczej. Scharakteryzowano bankowość elektroniczną oraz odpowiedzialność cywilnoprawną podmiotów uczestniczących w procesie rozliczania transakcji elektronicznych. Zwrócono uwagę na rolę Narodowego Banku Polskiego w krajowym systemie płatniczym elektronicznymi instrumentami płatności elektronicznych. Ostatni rozdział pracy służył porównaniu transakcji gotówkowych z transakcjami bezgotówkowymi. Na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie 211 respondentów zidentyfikowano preferencje Polaków w zakresie płatności.80% Polaków preferuje dokonywać płatności za towary i usługi w sposób bezgotówkowy. Aż 89% badanych uważa te transakcje za wygodniejsze. Pomimo tego wyniki ponad połowa odpowiedzi sugeruje, że płatności gotówkowe są bezpieczniejsze niż płatności dokonywane w sposób bezgotówkowy. Po przeanalizowaniu odpowiedzi stwierdzono, że 59% respondentów widzi realne szanse na zrezygnowanie z gotówki na przestrzeni lat. Jest to zaskakujący wynik, że względu na wcześniejsze odpowiedzi. W kolejnych podrozdziałach na podstawie badania własnego porównane zostały cechy transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. Szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo obu transakcji.
- Plik pracy
- Pola lokalne
- Identyfikator pracy APD: 28181
- Jednolity identyfikator zasobu
- https://repo.pw.edu.pl/info/master/WUTa5de458413384558a8595fa0092a84eb/
- URN
urn:pw-repo:WUTa5de458413384558a8595fa0092a84eb