Continous airworthiness problems management

Qusay Twfeek Hassan

Abstract

Recently aviation accident data shows that many fatal accidents in aviation are due to airworthiness issues despite the fact that all civil and private aircraft are required to comply with the airworthiness standards set by their national airworthiness authority. The thesis presents an unique approach to continuous airworthiness problems management needed to reduce the risk associated by the gap between initial airworthiness (provided by aircraft designers & manufacturing organization) and continuing airworthiness (required by state of civil aviation authority and provided by air operators). As results the thesis summaries these problems and searching for the possible solutions. These problems are achieved to get more integration between designers & manufacturing and air operators, finally there is a recommendations are drawn to address the safe operation of the aircraft and can be given to the International Civil Aviation Organization (ICAO), Federal Aviation Administration (FAA) and European Aviation Safety Agency (EASA) and Civil/National Aviation Authorities (CAAs, NAAs) for more integrate among them structure and applied in Iraq airworthiness program.
Diploma typeMaster of Science
Author Qusay Twfeek Hassan WMEiL
Qusay Twfeek Hassan,,
- Faculty of Power and Aeronautical Engineering
Title in PolishProblemy zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
Supervisor Kamila Kustroń ITLMS
Kamila Kustroń,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Certifying unitFaculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Affiliation unitThe Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (IAAM)
Study subject / specializationLotnictwo i Kosmonautyka (Aerospace Engineering)
Languageen angielski
StatusFinished
Defense Date10-07-2013
Issue date (year)2013
Pages114
Internal identifierMEL-PD-002304
Reviewers Kamila Kustroń ITLMS
Kamila Kustroń,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
, Mirosław Rodzewicz ITLMS
Mirosław Rodzewicz,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Keywords in Polishprawo lotnicze, lotnictwo cywilne, ryzyko, katastrofy lotnicze, zarządzanie ruchem lotniczym, nadzór loniczy, operator lotniczy, zdatność
Keywords in Englishaviation rules, civil aviation authorities, designers, manufacturer, air operator, airworthiness
Abstract in PolishAnaliza danych sektora lotniczego w zakresie przewozu komercyjnego, prowadzona przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa cywilnego wskazuje, iż poważny udział na poziomie 20 % stanowią katastrofy powodowane usterkami / uszkodzeniami konstrukcji czyli w wyniku braku zdatności samolotu do lotu. Zjawisko to występuje pomimo, że każdy samolot wymaga spełnienia norm zdatności do lotów określonych przepisami lotniczymi, które są nadzorowane przez nadzór lotniczy. Niniejsza praca stanowi unikalne podejście do problematyki zarządzania zdatności do lotu pozwalające zmniejszyć ryzyko związane z rozbieżnościami pomiędzy konstruktorami, wytwórcami i użytkownikami floty w aspekcie utrzymania zdatności do lotu określanymi poprzez państwowy albo cywilny urząd lotniczy lub operatora przestrzeni powietrznej. Niniejsza praca specyfikuje problemy sektora lotniczego w zakresie przewozu komercyjnego, poszukując możliwych rozwiązań. Rozwiązania takie są możliwe poprzez integrację wszystkich stron związanych ze zdatnością statku powietrznego we flocie operatora jak również rekomenduje zasady bezpieczeństwa lotniczego, kierując je do Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), lotniczych władz lokalnych Civil Aviation Authority (CAA) w tym Federal Aviation Administration (FAA), European Aviation Safety Agency (EASA) w celu poprawy integracji pomiędzy tymi organizacjami oraz wdrożenia ich do programu zdatności do lotów dla Iraku .
File
Continuous Airworthiness Problems Management.pdf (file archived - login or check accessibility on faculty) Continuous Airworthiness Problems Management.pdf 1.99 MB


Back