Model development for an experimental vehicle

Artur Kaczmarek

Abstract

The rising variety of vehicle concepts and derivatives within different subsystems of a modern vehicle leads to the necessity of modified methods and tool chains within the common development process of the automotive industry. For this purpose, an experimental vehicle is built to verify the results during initial stages of the research. The objective is to create a research environment which allows the adjustment of certain vehicle parameters and then permit road like analysis to determine the global vehicle behaviour. These analyses are generally expensive. Due to high costs of developing new suspensions, it is interesting to reduce the cost with time efficient Multi-body System Analysis programs like ADAMS. For the development of the experimental vehicle a multi-body system is to be established which allows simulation pre-tests, to determine the necessary variation ranges of the vehicle parameters that must be used in the analysis to determine the influence of different standardized manoeuvres. As reference a conventional mid size vehicle was chosen and is implemented within the ADAMS/Car simulation environment. For the model approach and validation test bench and real vehicle dynamics data is available which shall be used especially for the adjustment of the different chassis subsystems. For this purpose several driving manoeuvres were selected as reference for the alignment of real vehicle behaviour and the simulation model. Further a user interface within ADAMS/Car was implemented, which allows an ergonomic selection of subsystems properties and parameters based on the determined variation range of the experimental vehicle necessary
Diploma typeMaster of Science
Author Artur Kaczmarek WMEiL
Artur Kaczmarek,,
- Faculty of Power and Aeronautical Engineering
Title in PolishModel symulacyjny pojazdu eksperymentalnego
Supervisor Marek Wojtyra ITLMS
Marek Wojtyra,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Certifying unitFaculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Affiliation unitThe Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (IAAM)
Study subject / specializationMechanika i Budowa Maszyn
Languageen angielski
StatusFinished
Defense Date25-03-2013
Issue date (year)2013
Pages112
Internal identifierMEL; PD-2209
Reviewers Marek Wojtyra ITLMS
Marek Wojtyra,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
, Janusz Frączek ITLMS
Janusz Frączek,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Keywords in Polishdynamika pojazdów, zawieszenie, symulacja
Keywords in Englishmulti-body simulation, vehicle dynamics, vehicle suspension
Abstract in PolishCelem pracy jest stworzenie projektu pojazdu umożliwiającego zmianę podstawowych parametrów wpływających na właściwości jezdne, takich jak rozstaw osi, kół, czy zmiana rodzaju zawieszenia. Ze względu na wysokie koszty rozwoju nowego zawieszenia, wskazane jest ograniczenie ich, dzięki zastosowaniu programu do analizy wieloczłonowej takiego jak MSC ADAMS. Model pojazdu eksperymentalnego został stworzony w środowisku ADAMS/Car, a następnie zostały przeprowadzone trzy znormalizowane symulacje różnych manewrów. W celu weryfikacji poprawności modelu popularny samochód klasy średniej został przetestowany na torze testowym oraz poddany pomiarom na różnych specjalistycznych stanowiskach, opisanych w niniejszej pracy. W kolejnej części pracy przedstawiona jest opracowana na potrzeby projektu „Experimental Vehicle” nakładka na program ADAMS/Car, która umożliwia łatwą i szybką modyfikację podstawowych parametrów modelu
File
Masterthesis_ArturKaczmarek_final_version_Poland.docx (file archived - login or check accessibility on faculty) Masterthesis_ArturKaczmarek_final_version_Poland.docx 23.56 MB


Back