Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Model obliczeniowy i analiza wytrzymałościowa fotela samochodowego

Maciej Malinowski

Abstract

W pracy szczegółowo zilustrowano proces tworzenia modelu obliczeniowego siedzenia samochodowego oraz przeprowadzone zostały trzy rodzaje analizy: analiza częstości drgań własnych siedzenia, analiza obciążeń wymuszonych oraz analiza testu zderzeniowego typu rear crash (RC). Wszystkie analizy zostały przeprowadzone w programie LS-Dyna. Do sporządzenia modeli do analizy i interpretacji wyników zostały użyte programy z grupy Hyper Works. Są to profesjonalne programy, wykorzystywane na całym świecie w przemyśle samochodowym do tego typu analiz. Podczas etapu ilustrującego proces tworzenia symulacji testu rear cash ‒ przedstawiono procedurę budowy skomplikowanego modelu mechanicznego w środowisku dla niego typowym (w środku samochodu). Cały model obliczeniowy obejmuje: podłogę, prowadnice wraz z mechanizmami blokującymi, strukturę metalową siedzenia z mechanizmami regulującymi jej ułożenie, z piankami wraz z pokryciem materiałowym, odpowiednio usadzonego i spozycjonowanego manekina oraz trójpunktowe pasy bezpieczeństwa przytrzymujące go w czasie testu. Po sporządzeniu kompletnego modelu został on użyty do przeprowadzenia testu RC. Podczas analizy wyników przedstawiono zarówno procedurę oceny testu, jak i analizę struktury siedzenia. Przeprowadzono też analizę modalną i analizę obciążenia cyklicznego wykazujące, iż konstrukcja siedzenia samochodowego jest przemyślaną koncepcją, w której każdy element odpowiada za bezpieczeństwo całej konstrukcji. Podczas ww. testów udało się ustalić elementy i miejsca mające istotny wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji. Na podstawie wyników ustalono stopień zagrożenia samej konstrukcji i człowieka na niej siedzącego.
Record ID
WUT47c2d503766d440aaca0cbb6f19e1de2
Diploma type
Master of Science
Author
Maciej Malinowski (FPAE) Maciej Malinowski,, Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Supervisor
Adam Dacko (FPAE/IAAM) Adam Dacko,, The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Certifying unit
Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Affiliation unit
The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)
Study subject / specialization
, Mechanika i Budowa Maszyn
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
29-06-2012
Issue date (year)
2012
Pages
130
Internal identifier
MEL; PD-1905
Reviewers
Adam Dacko (FPAE/IAAM) Adam Dacko,, The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE) Marek Matyjewski (FPAE/IAAM) Marek Matyjewski,, The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Keywords in Polish
metoda elementów skończonych, siedzenia samochodowe
File
  • File: 1
    Maciej_Malinowski_nr173191_praca_dyplomowa.pdf
Request a WCAG compliant version

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/master/WUT47c2d503766d440aaca0cbb6f19e1de2/
URN
urn:pw-repo:WUT47c2d503766d440aaca0cbb6f19e1de2

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page