Styk edukacji i rozrywki w architekturze - edukatorium oceaniczne

Maja Wrońska

Abstract

-
Diploma typeMaster of Science
Author Maja Wrońska WA
Maja Wrońska,,
- Faculty of Architecture
Supervisor Paweł Grodzicki WA
Paweł Grodzicki,,
- Faculty of Architecture
Certifying unitFaculty of Architecture (FA)
Affiliation unitFaculty of Architecture (FA)
Languagepl polski
StatusFinished
Issue date (year)2013
Pages120, 10
Internal identifierAR-005283/S
Keywords in Polishedukatorium, oceanarium, rekreacja
Keywords in English-
Abstract in PolishTematem pracy jest „styk edukacji i rozrywki w architekturze – edukatorium oceaniczne”. Architektura jest między innymi odzwierciedleniem procesów zachodzących w społeczeństwie. Ważnym elementem życia społecznego są rodzaje spędzania wolnego czasu formie edukacji i rozrywki. Styk edukacji i rozrywki w architekturze przekłada się na architekturę czasu wolnego, która jest charakterystyczna dla współczesnego świata. Autor wybrał temat pracy, ze względu na zjawisko powstania interaktywnych edukatoriów , które nieustannie przyciągają tłumy zwiedzających w różnym wieku. Warszawa jest największym miastem Polski, mieszka tu około 2 milionów ludzi , jednak nie posiada ona żadnego centrum wypoczynku czy rozrywki. Jest miastem odciętym od rzeki, nad którą znajdują się rozległe, niezagospodarowane tereny. Jednym z miejsc spędzania wolnego czasu połączonego z edukacja jest Miejski Ogród Zoologiczny oraz Centrum nauki Kopernik. ZOO jest bardzo popularne, jednak najbardziej atrakcyjne jest w ciepłe dni, kiedy ludzie chętnie wybierają się na wycieczki i spacery, natomiast Centrum Nauki Kopernik cieszy się stale niezmiennie wysoką popularnością niezależną od pogody. W dobie nowych mediów, szczególnie w śród młodych ludzi bardzo popularne są filmy o zwierzętach, które oglądają w wolnym czasie m.in. w serwisie YouTube czerpiąc stąd swoja wiedzę na ten temat. W pracy Autor analizuje możliwość rozszerzenia tego zjawiska o nową, niewystępująca w pobliżu funkcję łączącą elementy interaktywnego muzeum z oceanarium, poprzez zaprojektowanie budynku Edukatorium Oceanicznego i rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych w jak najszerszych kręgach osób. Praca teoretyczna porusza problemy w jaki sposób kształtują się tendencje wyboru formy spędzania wolnego czasu, jaki maja na to wpływ zmiany obyczajowości i kultury społeczeństwa. Autor wyjaśnia pojęcia związane z czasem wolnym, po krótce przybliża teorie związane z tym zagadnieniem i przedstawia różne aspekty tego zjawiska na przestrzeni wieków. Korzystając z badań CBOS „Czas wolny Polaków”, w pracy przedstawiono problemy czasu wolnego występujące obecnie w Polsce. W pracy przedstawiono również problemy i funkcje czasu wolnego, a także jego formy, skupiając się na formach edukacyjno-rozrywkowych. Część teoretyczna zakończona wnioskami skupia się na kulturalno-edukacyjnym aspekcie związanym z rekreacją i przedstawia typy budynków powiązanych z rozrywką i edukacja.


Back