Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Project of two-stroke engine for vehicle with mass not exceeding 1000 kg

Łukasz Piotr Kropisz

Abstract

Two stroke engine is one of the oldest ideas functioning in automotive. It’s popularity came not only from simplicity of construction, but also from low production and running costs. Especially related to motorbikes and mopeds, they appeared quite often in smaller cars. Although there were many different and popular applications, such as utility vehicles, buses, trucks, racing bikes, boats, the late ‘80s was the end of two stroke era. Emission rules getting harder and charges getting higher caused in manufacturer’s renunciation from this conception what made the four stroke cycle more popular. One of the biggest problems was oil consumption and burning and what came with it, emission of particulate matter. However nowadays we are able to find some single examples of new generation two strokes. In my work I will try to present a vision of the engine that meets the latest environmental and efficiency requirements. It’s application will be passenger car with vehicle mass not exceeding 1000 kg and qualifying for Euro 5 standards.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Łukasz Piotr Kropisz (FACME) Łukasz Piotr Kropisz,, Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Title in Polish
Projekt silnika dwusuwowego służącego do napędu pojazdu o masie do 1000 kg
Supervisor
Maciej Tułodziecki (FACME/IV) Maciej Tułodziecki,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Certifying unit
Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Affiliation unit
Institute of Automotive Engineering (FACME/IV)
Study subject / specialization
, Mechanika i Budowa Maszyn
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
06-12-2016
Issue date (year)
2016
Pages
36
Internal identifier
SIMR; D-1507
Reviewers
Jakub Lasocki (FACME/IV) Jakub Lasocki,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME) Maciej Tułodziecki (FACME/IV) Maciej Tułodziecki,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Keywords in Polish
Silnik dwusuwowy projekt
Keywords in English
Two stroke engine project
Abstract in Polish
Silnik dwusuwowy to jedna z najstarszych koncepcji funkcjonujących w motoryzacji. Swoją popularność zyskiwały dzięki prostocie konstrukcji, niskim kosztom wytwarzania oraz eksploatacji. Szczególnie związane z jednośladami z silnikami o niewielkiej pojemności skokowej, pojawiały się także w mniejszych samochodach. Mimo wielu zastosowań także w pojazdach użytkowych, autobusach, samochodach ciężarowych, motocyklach wyścigowych i łodziach, pod koniec lat 80 nastąpił schyłek ery tego typu silników. Rosnące wymagania odnośnie do emisji spalin spowodowały, że rozwiązanie te zostało porzucone przez czołowe firmy motoryzacyjne na rzecz obiegu czterosuwowego. Głównym powodem było zużycie i spalanie oleju, co wiązało się z emisją cząstek stałych. Jednak po dziś dzień można spotkać pojedyncze przykłady nowoczesnych dwusuwów. W swojej pracy, bazując na rzeczywistych przykładach będę starał się przedstawić koncepcję tego typu układu, który spełniłby współczesne wymogi odnośnie do czystości spalin. Silnik ma służyć do napędu samochodu osobowego o masie własnej do 1000 kg i spełniać normę emisji Euro 5.
File
  • File: 1
    Lukasz_Kropisz_244258.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 14426

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUTd365141d805c4c2d9c40e3952548a4ec/
URN
urn:pw-repo:WUTd365141d805c4c2d9c40e3952548a4ec

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page