Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Analiza obciążeń usterzenia poziomego samolotu lekkiego

Agnieszka Michalska

Abstract

-
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Agnieszka Michalska (FPAE) Agnieszka Michalska,, Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Supervisor
Marcin Figat (FPAE/IAAM) Marcin Figat,, The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Certifying unit
Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Affiliation unit
The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)
Study subject / specialization
, Lotnictwo i Kosmonautyka
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
08-02-2016
Issue date (year)
2016
Pages
73
Internal identifier
MEL; PD-3529
Reviewers
Marcin Figat (FPAE/IAAM) Marcin Figat,, The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE) Tomasz Goetzendorf-Grabowski (FPAE/IAAM) Tomasz Goetzendorf-Grabowski,, The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics (FPAE/IAAM)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Keywords in Polish
usterzenie poziome, siły sterowania, obciążenia aerodynamiczne, samolot lekki
Keywords in English
-
Abstract in Polish
Tematem pracy jest projekt usterzenia poziomego samolotu ultralekkiego. Szczególny nacisk kładziony jest na geometrię steru wysokości i na związane z nim siły odczuwane przez pilota na drążku sterowym. Badanym samolotem jest samolot ultralekki dwumiejscowy z miejscami obok siebie, o konstrukcji kompozytowej, w układzie górnopłata, z podwoziem z kółkiem tylnym. Usterzenie jest typu T z podziałem na ster i statecznik. W podstawowej wersji nie posiada klapki wyważającej ani odciążenia lub dociążenia aerodynamicznego. Celem jest zaprojektowanie steru w taki sposób, by po przekroczeniu prędkości maksymalnej dalsze jej zwiększanie było niemożliwe lub bardzo utrudnione przez wysokie siły sterowania. Jest to efekt osiągnięcia przy tej prędkości dopuszczalnych sił na drążku: zarówno przedłużonego działania, jak i okresowych. Wartości tych sił są określone przez przepisy CS-VLA. Opisują one również inne aspekty projektowania statku powietrznego. W pracy zostały przedstawione te punkty przepisów, które dotyczą usterzenia poziomego i układu sterowania. Dzięki temu znane są ograniczenia, jakie należy uwzględnić podczas projektowania steru wysokości. Do rozważań przyjęto następujące modyfikacje stanu podstawowego: • zmiana cięciwy i powierzchni steru; • dodanie klapki o stałym kącie wychylenia; • dodanie klapki o zmiennym kącie wychylenia; • dodanie odciążenia aerodynamicznego; • kombinacje powyższych. Każda z możliwość jest rozpatrywana pod względem spełnienia wymagań postawionych statkowi powietrznemu, jak i zgodności z przepisami. Jako wynik końcowy zaprezentowana zostanie kombinacja, która najlepiej spełnia postawione wymagania.
File
  • File: 1
    INŻ_03_2016_x.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 9227

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUTd1584231248a4498b9a8d6b2621e73e4/
URN
urn:pw-repo:WUTd1584231248a4498b9a8d6b2621e73e4

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page