Powrót
Modyfikacja i analiza wytrzymałościowa konstrukcji ramy pojazdu typu buggy
Abstract
The main objective of the thesis titled „Modification and Strength Analysis of Buggy Chassis Structure” is conducting analysis using Finite Element Method. According to it, modification proposals will be made, which should result in increasing quality and durability of the tested structure. The first part of the thesis introduces the history of car body evolution and presents its classification depending on external forms, commercial sectors and application. Next part shows the construction of the examined vehicle and its computer model. Project assumptions and construction simplifications, that were accounted during chassis geometry model creation, were presented. Subsequently, the methodology of conducting strength calculations of car body structure was presented. It allowed to determine forces acting upon buggy chassis while driving in extreme conditions. According to the principle of superposition, eight calculation cases were chosen, with their main purpose being the imitation real-life situations that off-road car might encounter. In the main stage of the thesis, FEM analysis of the examined chassis was conducted using Ansys Workbench Student 19.0. The software allowed to select appropriate boundary conditions for eight calculation cases, rollover and torsional rigidity test. The computer simulation results allowed drawing the conclusions. They became the basis for the further modifications. In the final stage, buggy chassis modification proposals were presented, and a new geometry was put under further FEM analysis. The obtained results confirmed the validity of the implemented changes, which resulted in increased durability of the tested structure.- Rodzaj dyplomu
- Praca inżynierska / licencjacka
- Typ dyplomu
- Praca inżynierska
- Tytuł w języku polskim
- Modyfikacja i analiza wytrzymałościowa konstrukcji ramy pojazdu typu buggy
- Promotor
-
Mariusz
Pyrz (WSiMR/IPiMR)
Mariusz Pyrz
- Jednostka dyplomująca
- Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych (WSiMR)
- Jednostka prowadząca
- Instytut Pojazdów (WSiMR/IPiMR)
- Kierunek / specjalność studiów
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Język
- (pl) polski
- Status pracy
- Obroniona
- Data obrony
- 29-05-2018
- Data (rok) wydania
- 2018
- Paginacja
- 75
- Identyfikator wewnętrzny
- SIMR; D-1916
- Recenzenci
- Mariusz Pyrz (WSiMR/IPiMR) Mariusz Pyrz Jarosław Mańkowski (WSiMR/IPBM) Jarosław Mańkowski
- Słowa kluczowe w języku polskim
- Pojazd typu buggy, Projekt ramy przestrzennej, Analiza wytrzymałościowa, Metoda Elementów Skończonych
- Słowa kluczowe w języku angielskim
- Buggy Space frame design, Strength analysis, Finite Element Method,
- Streszczenie w języku polskim
- Celem pracy pod tytułem „Modyfikacja i analiza wytrzymałościowa konstrukcji ramy pojazdu typu buggy” jest przeprowadzenie badań symulacyjnych za pomocą Metody Elementów Skończonych, na podstawie których zostaną przedstawione propozycje modyfikacji nadwozia w celu poprawy jego jakości oraz wytrzymałości. W pierwszej części pracy przedstawiono historię ewolucji nadwozi samochodów osobowych na przestrzeni lat oraz zamieszczono ich podział ze względu na formę zewnętrzną, sektory handlowe oraz pełnioną funkcję. W kolejnym etapie zaprezentowano konstrukcję pojazdu będącego tematem rozważań oraz jego model komputerowym. Omówiono założenia konstrukcyjne oraz przedstawiono uproszczenia, które zostały uwzględnione podczas tworzenia modelu geometrycznego. Następnie przedstawiono metodykę prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji samochodów osobowych. Na jej podstawie obliczono siły działające na ramę buggy podczas jazdy w ekstremalnych warunkach. Korzystając z zasady superpozycji obciążeń zdefiniowano 8 przypadków obliczeniowych odwzorowujących rzeczywiste sytuacje, które może napotkać samochód na drodze. Główną częścią pracy było przeprowadzenie obliczeń wytrzymałościowych rozpatrywanej ramy za pomocą Metody Elementów Skończonych. Wykorzystano do tego program Ansys Workbench Academic 19.0. Analizie poddano osiem zdefiniowanych wcześniej przypadków obliczeniowych a także sytuację dachowania oraz określenie sztywności skrętnej. Na podstawie wyników uzyskanych z symulacji komputerowych wyciągnięto wnioski, które stanowiły podstawę dla modyfikacji rozpatrywanej konstrukcji. W ostatnim etapie zostały przedstawione propozycje modyfikacji ramy, która została ponownie poddana analizie MES. Wyniki symulacji potwierdziły słuszność wprowadzonych zmian, które w znaczącym stopniu poprawiły wytrzymałość konstrukcji.
- Plik pracy
- Pola lokalne
- Identyfikator pracy APD: 26550
- Jednolity identyfikator zasobu
- https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT9a767ccd6ec84ab7bd65d94ddb646fa3/
- URN
urn:pw-repo:WUT9a767ccd6ec84ab7bd65d94ddb646fa3