Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Preliminary design of manual gearbox for C-segment car

Bartłomiej Adrian Kalbarczyk

Abstract

The main purpose of this thesis is the preliminary design of manual gearbox for C-segment car. The design was preceded by an analysis of gearbox construction used in cars of this type, selection and description of model car which parameters was basis for futher calculations. In next part of work the final drive ratio and gears ratios were selected, then traction properties were analyzed. Necessary measurements were made on model car gearbox to delimit kH i kF coefficients. Then the basic parameters of gearbox and final ratio were calculated. Using a special calculation program the durability of gears was checked. Based on calculations the preliminary design of gearbox was created – an assebly drawing. Appendix 1 contains description of model car gearbox dissasemly. In Appendix 2 results of gear wheel durability calculation are shown. As a final effect of calculations an assembly drawing of gearbox was created.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Bartłomiej Adrian Kalbarczyk (FACME) Bartłomiej Adrian Kalbarczyk,, Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Title in Polish
Projekt wstępny stopniowej skrzyni biegów do samochodu osobowego z segmentu C
Supervisor
Andrzej Reński (FACME/IV) Andrzej Reński,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Andrzej Wąsiewski (FACME/IV) Andrzej Wąsiewski,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Certifying unit
Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Affiliation unit
Institute of Automotive Engineering (FACME/IV)
Study subject / specialization
, Mechanika i Budowa Maszyn
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
26-01-2016
Issue date (year)
2016
Reviewers
Andrzej Wąsiewski (FACME/IV) Andrzej Wąsiewski,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME) Hubert Sar (FACME/IV) Hubert Sar,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Keywords in Polish
Układ napędowy samochodu, Obliczenia trakcyjne, Skrzynia biegów, Walcowe przekładnie zębate
Keywords in English
Power transmission system, Traction calculations, Gearbox, Cylindrical gears,
Abstract in Polish
Głównym celem pracy jest projekt wstępny stopniowej manualnej skrzyni biegów do samochodu osobowego z segmentu C. Projekt poprzedziła analiza rozwiązań konstrukcji skrzyń biegów stosowanych w tego typu samochodach oraz wybór i opis samochodu wzorcowego, którego dane były podstawą do wykonania obliczeń projektowych. W dalszej części pracy dobrano przełożenie przekładni głównej oraz przełożenia skrzyni biegów, po czym przeanalizowano własności trakcyjne samochodu. Dysponując skrzynią biegów samochodu wzorcowego wykonano niezbędne pomiary, dzięki którym możliwe było wyznaczenie wskaźników naprężeń stykowych kH i u podstawy zęba kF. Następnie obliczono podstawowe parametry skrzyni biegów oraz przekładni głównej. Za pomocą specjalnego programu obliczeniowego dokonano sprawdzenia wytrzymałości przekładni zębatych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń wykonano wstępny projekt skrzyni biegów – rysunek złożeniowy. Załączniki 1 zawiera opis demontażu skrzyni biegów samochodu wzorcowego, wykonanego na potrzeby niniejszej pracy inżynierskiej. Załącznik 2 zawiera wydruki z programu sprawdzającego wytrzymałość kół zębatych.
File
  • File: 1
    BK 251473 praca.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 9047

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT7a632dbd1d5442d5a2f7952f28afa845/
URN
urn:pw-repo:WUT7a632dbd1d5442d5a2f7952f28afa845

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page