Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Preliminary design of the hybrid-electric aircraft propulsion

Jakub Majewski

Abstract

The purpose of present thesis was to create a preliminary design of a hybrid-electric propulsion for commercial airliner. There were two main reasons why the subject was chosen: ecology and economy connected with the aerial transport. In the introduction, there were described contemporary designs of today’s aircraft propulsion and hybrid-electric concepts possible to be built in near future. The first step was choosing a proper aircraft and the most reliable hybrid-electric propulsion design. Chosen aircraft was a wide-body Boeing B777-200 and a series hybrid propulsion architecture. After that, there was carried out an analysis which result was the thrust and power demand during the flight. This analysis was a base for further calculations of the most basic parameters and performance of a hybrid-electric propulsion and its components. The two main issues considered in this thesis were: mass balance and efficiency balance. The results were compared to the three turbojet propulsion designs used in the chosen aircraft and there were made conclusions concerning the future of a hybrid-electric aircraft propulsion.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Jakub Majewski (FPAE) Jakub Majewski,, Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Title in Polish
Projekt napędu hybrydowego do samolotu komunikacyjnego
Supervisor
Jan Kindracki (FPAE/IHE) Jan Kindracki,, The Institute of Heat Engineering (FPAE/IHE)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Certifying unit
Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Affiliation unit
The Institute of Heat Engineering (FPAE/IHE)
Study subject / specialization
, Lotnictwo i Kosmonautyka (Aerospace Engineering)
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
29-03-2019
Issue date (year)
2019
Pages
60
Internal identifier
PD-5075
Reviewers
Jan Kindracki (FPAE/IHE) Jan Kindracki,, The Institute of Heat Engineering (FPAE/IHE)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE) Łukasz Mężyk (FPAE/IHE) Łukasz Mężyk,, The Institute of Heat Engineering (FPAE/IHE)Faculty of Power and Aeronautical Engineering (FPAE)
Keywords in Polish
napęd hybrydowy, napęd elektryczny, napęd odrzutowy, silnik elektryczny, silnik turboodrzutowy, silnik turbowałowy, samolot komunikacyjny, samolot pasażerski, samolot szerokokadłubowy, Boeing B777
Keywords in English
hybrid-electric propulsion, jet propulsion, electric motor, turbojet engine, turboshaft engine, commercial aircraft, airliner, wide-body aircraft, Boeing B777
Abstract in Polish
Celem poniższej pracy było stworzenie projektu wstępnego hybrydowego napędu do samolotu komunikacyjnego. Motywacją do napisania poniższej pracy były kwestie ekologiczne oraz ekonomiczne związane z transportem lotniczym. W ramach wstępu opisano istniejące rozwiązania wykorzystujące silniki turbinowe oraz proponowane możliwe warianty napędów hybrydowych. Po wyborze samolotu oraz jednego, najbardziej prawdopodobnego wariantu napędu hybrydowego, została przeprowadzona stosowna analiza w celu wyznaczenia ciągu, a następnie mocy niezbędnej podczas kolejnych faz lotu. Wybrano samolot szerokokadłubowy Boeing B777-200 oraz szeregowy układ napędu hybrydowego. Następnie przy wykorzystaniu dostępnych materiałów na temat najbardziej nowoczesnych urządzeń i rozwiązań technologicznych, obliczono wymagane parametry poszczególnych głównych podzespołów hybrydowego zespołu napędowego. W pracy skupiono się na bilansie masowym i energetycznym. Uzyskane wyniki zostały porównane z istniejącymi trzema rozwiązaniami wykorzystującymi silniki turbinowe i stosowanymi w wybranym samolocie. W podsumowaniu umieszczono wnioski dotyczące otrzymanych wyników oraz przyszłości lotniczych napędów hybrydowych.
File
  • File: 1
    Projekt_napędu_hybrydowego_do_samolotu_komunikacyjnego.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 32688

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT787aa6cdc06e47edb2b44701fc912e2d/
URN
urn:pw-repo:WUT787aa6cdc06e47edb2b44701fc912e2d

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page