Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Conceptual design of an electric motorcycle

Krzysztof Robert Krasa

Abstract

The following thesis presents the process of initial design of an electric motorcycle. The basic properties of the motorcycle, such as weight, dimensions, geometry and tire size, were based on the conventional Yamaha FZS-600 sports-tourer motorcycle. Designing began with the selection of the engine and batteries. The drive uses a three-phase synchronous AC motor with permanent magnets AF-130 from GKN. The LG HG2 lithium-ion batteries have been selected for the storage of electric energy. These are 18650 type batteries. In the further part of the thesis, the focus was on issues related to motorcycle performance. A review of knowledge in the field of motion resistance and traction calculations was performed. The traction calculations were made after selecting the method of transmission and determining the transmission ratio of the main gear. Considerations about acceleration also includes issues such as wheeling and slipping the driven wheel. The actual range of the motorcycle was also calculated. The next stage of work was research on the geometry of the motorcycle. After selecting parameters such as the caster angle, the wheelbase, trail and fork offset the correct geometry of the rear suspension was verified (graphical and analytical). The last part of the work contains a description of strength analyses of the swingarm. This analysis was performed using the SOLIDWORKS software using the finite element method. The research was preceded by the determination of the safety factor and consideration about possible load states.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Krzysztof Robert Krasa (FACME) Krzysztof Robert Krasa,, Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Title in Polish
Projekt wstępny motocykla elektrycznego
Supervisor
Andrzej Reński (FACME/IV) Andrzej Reński,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Certifying unit
Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Affiliation unit
Institute of Automotive Engineering (FACME/IV)
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
19-11-2019
Issue date (year)
2019
Internal identifier
SIMR; D-2258
Reviewers
Andrzej Reński (FACME/IV) Andrzej Reński,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME) Piotr Skawiński (FACME/IMDF) Piotr Skawiński,, Institute of Machine Design Fundamentals (FACME/IMDF)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Keywords in Polish
projekt, motocykl elektryczny, wahacz, akumulator, silnik elektryczny, zasięg, przyspieszenie
Keywords in English
design, electric motorcycle, swingarm, battery, electric motor, range, acceleration
Abstract in Polish
Poniższa praca przedstawia proces wstępnego projektowania motocykla elektrycznego. Podstawowe właściwości motocykla takie jak masa, wymiary, geometria czy rozmiar opon zostały oparte na zasilanym paliwem konwencjonalnym motocyklu sportowo-turystycznym Yamaha FZS-600. Projektowanie rozpoczęto od doboru silnika oraz akumulatorów. Do napędu wykorzystano trójfazowy synchronicznego silnik prądu przemiennego z magnesami stałymi AF-130 firmy GKN. Do magazynowania energii elektrycznej dobrane zostały akumulatory litowo-jonowe LG HG2. Są to akumulatory typu 18650. W dalszej części pracy skupiono się na zagadnieniach związanych z osiągami motocykla. Wykonano przegląd wiedzy w zakresie oporów ruchu oraz obliczeń trakcyjnych. Wykonano również powyższe obliczenia dobierając uprzednio sposób przeniesienia napędu oraz wyznaczając przełożenie przekładni głównej. Rozważania związane z przyspieszaniem zawierają również takie zagadnienie jak podnoszenie przedniego koła oraz poślizg koła napędzanego. Obliczono również rzeczywisty zasięg motocykla. Następnym etapem pracy były badania geometrii motocykla. Po dobraniu parametrów takich jak pochylenie główki ramy, rozstawu kół, wyprzedzenia osi główki ramy oraz wysunięcia osi przedniego koła przed amortyzator sprawdzono poprawność geometrii tylnego zawieszenia (metodą graficzną oraz analityczną). Ostatnia część pracy zawiera opis symulacji wytrzymałościowej wahacza. Analiza to wykonana została za pomocą oprogramowania SOLIDWORKS przy użyciu metody elementów skończonych. Badania poprzedzone zostało wyznaczeniem współczynnika bezpieczeństwa oraz rozpatrzenia możliwych stanów obciążenia.
File
  • File: 1
    Krzysztof_Krasa_-_Projekt_wstępny_motocykla_elektrycznego.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 35436

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT52733e7a742e44c5af38b10fb5b9b427/
URN
urn:pw-repo:WUT52733e7a742e44c5af38b10fb5b9b427

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page