Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

The Analysis of Development of Wankel Engine Construction based on Mazda Motor Corporation Example

Jarosław Jacek Doliński

Abstract

The origin of this thesis has been based on the acknowledged lack of automobiles powered with the Wankel engine, while the same engines have acclaimed great interest when entered into production. This thesis demonstrates the analysis of development related to the engines with rotary pistons based on the example of Mazda Motor Corporation, who has used these engines in their car production the longest. Special emphasis has been applied when considering the latest engine model produced by the company (engine 13B-MSP Renesis). Based on the chosen model a specific analysis of the Wankel engine construction has been performed. The geometric configurations have been discussed and presented as well as the resulting displacement and compression ratio. Furthermore the analysis of topics related to the durability of the Wankel engines, as well as presentation of the modern applications in the hybrid systems, locomotives and aircrafts. Additionally, some of the major challenges faced by the constructors in the implementation processes of the Wankel engines in new car models have been discussed.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Jarosław Jacek Doliński (FACME) Jarosław Jacek Doliński,, Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Title in Polish
Analiza rozwoju konstrukcji silników Wankla na przykładzie firmy Mazda
Supervisor
Zdzisław Chłopek (FACME/IV) Zdzisław Chłopek,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Maciej Tułodziecki (FACME/IV) Maciej Tułodziecki,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Certifying unit
Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Affiliation unit
Institute of Automotive Engineering (FACME/IV)
Study subject / specialization
, Mechanika i Budowa Maszyn
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
08-11-2016
Issue date (year)
2016
Pages
55
Internal identifier
SIMR; D-1496
Reviewers
Maciej Tułodziecki (FACME/IV) Maciej Tułodziecki,, Institute of Vehicles (FACME/IV)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME) Szymon Dowkontt (FACME/IMDF) Szymon Dowkontt,, Institute of Machine Design Fundamentals (FACME/IMDF)Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering (FACME)
Keywords in Polish
1.Silnik Wankla, 2.Trochoida, 3.Renesis, 4.Silniki z obrotowym tłokiem
Keywords in English
1.Wankel Engine, 2.Trochoid, 3.Rotary Engine, 4.Renesis,
Abstract in Polish
Genezą pracy było rozpoznanie braku na rynku samochodów napędzanych silnikiem Wankla, podczas gdy te silniki cieszyły się wielkim zainteresowaniem kiedy wprowadzano je do produkcji. Praca przedstawia analizę rozwoju silników z obrotowym tłokiem na przykładzie firmy Mazda, która najdłużej stosowała ten typ silników w swoich samochodach. W szczególności skupiono się na ostatnim silniku firmy (silnik 13B-MSP - Renesis) i oparciu o wybrany typ przeanalizowano szczegółową budowę silników Wankla. Zostały omówione założenia geometryczne i wnikające z nich objętość skokowa i stopień sprężania. Zanalizowano zagadnienia związane z trwałości silników Wankla, jak również przedstawiono współczesne zastosowania w układach hybrydowych, lokomotywach i statkach powietrznych. Ponadto omówiono główne wyzwania, z jakimi mają do czynienia konstruktorzy przy wprowadzaniu silników Wankla do nowych modeli samochodów.
File
  • File: 1
    Jaroslaw Dolinski 185106.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 14081

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT390dc9260df642fc862aac85373adb76/
URN
urn:pw-repo:WUT390dc9260df642fc862aac85373adb76

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page