Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Study of asphalt properties

Iwona Liliana Leśniewska

Abstract

The objective of this work was to determine the impact of aging on asphalt 35/50 by RFT laboratory method on bitumen properties. In pursuing the objective it was determine the change of dynamic viscosity change work, the contents of asphaltenes and breaking the asphalt temperature in front of aging and aging of asphalt during 180 minutes in temperatures of 163°C, 200 °C, 220°C and 240°C. The test of dynamic viscosity was performed by using a rotational viscometer at temperatures of 60˚C, 90˚C, 135˚C i 150˚C. On the basis of a series of measurements, it was found that the dynamic viscosity of asphalt aging is higher than the asphalt before aging. The biggest change in the viscosity of the asphalt found in a temperature of 60˚C. The smallest changes in viscosity was observed in temperature of 150˚C for the aging of asphalt at 163˚C. Aging of asphalt at a temperature of 240°C resulted in the greatest differences in relation to the aging index samples at lower temperatures. An increase in the viscosity of the asphalt argues that this feature of the asphalt is highly sensitive to ageing. The test of the of the asphaltenes cotnent was carried out according to ASTM D 4124 Standard Test Method for Separation of Asphalt into Four Fractions. On the basis of a series of measurements, it was found that aging temperature affect the growth of the content of asphaltenes. The largest increase in the quantity of asphaltenes, about 7% of the masses have been found for the asphalt aging on in temeprature of 240 ˚C. This increase was due to the conversion of the aromatic hydrocarbons to resins and asphaltenes. The test of breaking the asphalt temperature was carried out using the automatic BPA device according to PN-EN 12593 and acording to Rapid. On the basis of a series of measurements, it was found that the asphalt breaking temperature marked in accordance with the standard method and Rapid were comparable, so it is reasonable to use Rapid methods for testing of asphalt in view of the shorter execution time estimation. Significant impact of the aging process at a temperature of 163˚C, 200˚C, 220˚C, 240˚C in 180 minutes on the test properties of asphalt.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Iwona Liliana Leśniewska (FCEMP) Iwona Liliana Leśniewska,, Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry (FCEMP)
Title in Polish
Badanie właściwości asfaltów
Supervisor
Blandyna Osowiecka (FCEMP/IC) Blandyna Osowiecka,, The Institute of Chemistry (FCEMP/IC)Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry (FCEMP)
Certifying unit
Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry (FCEMP)
Affiliation unit
The Institute of Chemistry (FCEMP/IC)
Study subject / specialization
, Technologia Chemiczna
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
16-05-2016
Issue date (year)
2016
Reviewers
Wiesława Ciesińska (FCEMP/IC) Wiesława Ciesińska,, The Institute of Chemistry (FCEMP/IC)Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry (FCEMP) Blandyna Osowiecka (FCEMP/IC) Blandyna Osowiecka,, The Institute of Chemistry (FCEMP/IC)Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry (FCEMP)
Keywords in Polish
Słowa kluczowe: starzenie asfaltów, lepkość dynamiczna asfaltów, temperatura łamliwości asfaltów, zawartość asfaltenów.
Keywords in English
Słowa kluczowe: aging on asphaltes, dynamic viscosity of asphaltes, breaking the asphalt temperature, asphaltenes content
Abstract in Polish
Celem pracy było określenie wpływu starzenia laboratoryjnego metodą RFT na zmiany właściwości asfaltu 35/50. Realizując cel pracy określono zmianę lepkości dynamicznej, zawartości asfaltenów oraz temperatury łamliwości asfaltu poddanego starzeniu w czasie 180 minut w temperaturach 163˚C, 200˚C, 220˚C i 240˚C w stosunku do asfaltu przed starzeniem. Badanie lepkości dynamicznej przeprowadzono za pomocą wiskozymetru rotacyjnego w temperaturach 60˚C, 90˚C, 135˚C i 150˚C. Na podstawie serii pomiarów stwierdzono, że lepkość dynamiczna asfaltu poddanego starzeniu jest wyższa niż asfaltu przed starzeniem. Największe zmiany wartości lepkości asfaltu stwierdzono w temperaturze 60˚C. Najmniejsze zmiany lepkości zaobserwowano dla asfaltu poddanego starzeniu w temperaturze 163˚C, oznaczanej w 150˚C. Starzenie asfaltu w temperaturze 240˚C spowodowało największe różnice w stosunku do indeksu starzenia próbek w niższych temperaturach. Wzrost lepkości asfaltu dowodzi, że ta cecha asfaltu jest w dużym stopniu wrażliwa na starzenie. Badanie zawartości asfaltenów przeprowadzono zgodnie z normą ASTM D 4124 Standard Test Method for Separation of Asphalt into Four Fractions. Na podstawie serii pomiarów stwierdzono, że temperatura starzenia miała wpływ na wzrost zawartości asfaltenów. Największy wzrost ilości asfaltenów o około 7 % mas stwierdzono w przypadku asfaltu starzonego w temperaturze 240 ˚C. Wzrost ten spowodowany był konwersją węglowodorów aromatycznych do żywic i asfaltenów. Badanie temperatury łamliwości przeprowadzono przy zastosowaniu automatycznego aparatu BPA wg normy PN-EN 12593 oraz wg programu Rapid. Na podstawie serii pomiarów stwierdzono, że temperatura łamliwości asfaltów oznaczona zgodnie z normą oraz metodą Rapid były porównywalne, zatem uzasadnione jest stosowanie metody Rapid do badania asfaltów z uwagi na krótszy czas wykonania oznaczenia. Stwierdzono istotny wpływ procesu starzenia w temperaturze 163˚C, 200˚C, 220˚C, 240˚C, w czasie 180 minut na wybrane właściwości badanego asfaltu.
File
  • File: 1
    239596_praca_dyplomowa.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 4305

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT0c08ae914fb9482ab789f6d6df52c751/
URN
urn:pw-repo:WUT0c08ae914fb9482ab789f6d6df52c751

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page