Knowledge base: Warsaw University of Technology

Settings and your account

Back

Construction of a stand for safe pneumatic drivers demonstration

Bartłomiej Szeląg

Abstract

The paper describes introductory issues to safe pneumatic and electropneumatic systems using a PLC controller. The main purpose of the work was to develop a teaching position to prepare students with safe pneumatic drives. Thus, the path of creating a safe system was approximated initially by selecting the appropriate parts. Then visualize the structure of the station in the SolidWorks program. Performing simulations of pneumatic systems using FluidSim software. Writing appropriate programs in FBD language on the PLC controller and checking their correct operation in LOGO! Soft Comfort. The position has been devised so that it is designed to slowly introduce the increasingly difficult issues of a potential student. A convenience in the form of modifiable systems was introduced at the stand by retrofitting the plate with mounted valves. In total, it is possible to present six systems with all necessary parts and programs for the PLC. Each of the variants is discussed in terms of security level (PL) and described. In addition, the safety integrity level (SIL) is tested for an electropneumatic system.
Diploma type
Engineer's / Bachelor of Science
Diploma type
Engineer's thesis
Author
Bartłomiej Szeląg (FPE) Bartłomiej Szeląg,, Faculty of Production Engineering (FPE)
Title in Polish
Konstrukcja stanowiska do demonstracji bezpiecznych napędów pneumatycznych
Supervisor
Grzegorz Lis (FPE/IoMP) Grzegorz Lis,, The Institute of Manufacturing Processes (FPE/IoMP)Faculty of Production Engineering (FPE)
Certifying unit
Faculty of Production Engineering (FPE)
Affiliation unit
The Institute of Manufacturing Processes (FPE/IoMP)
Study subject / specialization
, Automatyzacja i Robotyzacja Procesów Produkcyjnych
Language
(pl) Polish
Status
Finished
Defense Date
28-11-2019
Issue date (year)
2019
Reviewers
Dominika Śniegulska-Grądzka (FPE/IoMP) Dominika Śniegulska-Grądzka,, The Institute of Manufacturing Processes (FPE/IoMP)Faculty of Production Engineering (FPE) Grzegorz Lis (FPE/IoMP) Grzegorz Lis,, The Institute of Manufacturing Processes (FPE/IoMP)Faculty of Production Engineering (FPE)
Keywords in Polish
bezpieczeństwo napędów pneumatycznych, układy pneumatyczne, sterowniki PLC, stanowisko dydaktyczne
Keywords in English
safety of pneumatic drives, pneumatic systems, PLC controllers, teaching stand
Abstract in Polish
W pracy opisano zagadnienia wprowadzające do bezpiecznych układów pneumatycznych jak i elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika PLC. Głównym celem pracy było opracowanie stanowiska dydaktycznego do przygotowania studentów z bezpiecznymi napędami pneumatycznymi. Przybliżona została więc droga tworzenia bezpiecznego układu początkowo poprzez dobór odpowiednich części. Następnie wizualizację konstrukcji stanowiska w programie SolidWorks. Przeprowadzenie symulacji pneumatycznych układów z zastosowaniem oprogramowania FluidSim. Napisanie odpowiednich programów w języku FBD na sterownik PLC i sprawdzenie ich prawidłowości działania w LOGO!Soft Comfort. Stanowisko zostało tak obmyślone, że ma za zadanie powoli wprowadzać w coraz cięższe zagadnienia potencjalnego studenta. Zostało wprowadzone na stanowisku udogodnienie w formie modyfikowalnych układów poprzez przezbrojenie płyty z zamontowanymi zaworami. Łącznie możliwe jest przedstawienie sześciu układów wraz ze wszystkimi potrzebnymi częściami oraz programami na sterownik PLC. Każdy z wariantów omówiony jest pod względem poziomu bezpieczeństwa (PL) oraz opisany. Dodatkowo przy układzie związanym z elektropneumatyką zbadany jest poziom nienaruszalności bezpieczeństwa (SIL).
File
  • File: 1
    Praca_inżynierska_Bartłomiej_Szeląg.pdf
Request a WCAG compliant version
Local fields
Identyfikator pracy APD: 36251

Uniform Resource Identifier
https://repo.pw.edu.pl/info/bachelor/WUT0b1405b9d95e49208f717aa047943464/
URN
urn:pw-repo:WUT0b1405b9d95e49208f717aa047943464

Confirmation
Are you sure?
Report incorrect data on this page