GŁĘBOKOŚĆ DEFORMACJI A JEDNOSTKOWA SZTYWNOŚĆ NADWOZIA

Piotr Fundowicz , Hubert Sar , Rafa Jurecki

Abstract

W artykule przedstawiono zagadnienie jednostkowej sztywności nadwozia, określanej również jako jednostkowa energochłonność. Jest to wielkość stosowana podczas analizy bilansu energetycznego przy rekonstrukcji zderzenia pojazdów. Zwykle przyjmowana jest stała wartość jednostkowej sztywności nadwozia w zależności od typu pojazdu oraz charakteru i kierunku deformacji. Z badań pojazdów wynika natomiast, że jej wartość w znacznym stopniu zależy również od głębokości deformacji. Dokonano analizy wyników obliczeń w dwóch wariantach: z wykorzystaniem tzw. rastra energetycznego oraz zapisu wartości siły kontaktowej w funkcji odkształcenia nadwozia. Uzyskane wyniki wskazują na konieczność uwzględnienia stopnia uszkodzenia pojazdu, określonego przez głębokość deformacji przy szacowaniu wartości jednostkowej sztywności nadwozia.
Author Piotr Fundowicz IP
Piotr Fundowicz,,
- Institute of Automotive Engineering
, Hubert Sar IP
Hubert Sar,,
- Institute of Automotive Engineering
, Rafa Jurecki - Kielce University of Technology (TU Kielce)
Rafa Jurecki,,
-
Pages56-61
Publication size in sheets0.5
Book Stańczyk T.L. (eds.): Automotive Safety 2016 : X International science-technical conference / Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych, Kielce - Ameliówka, 22-24 lutego 2016 r. : materiały konferencyjne, 2016, Kielce : Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej , ISBN 9788363792701, 424 p.
Keywords in Polishzderzenie pojazdów, deformacja, sztywność nadwozia
Languagepl polski
Score (nominal)0
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back