Comparative examination of pollutant emission from an automotive internal combustion engine with the use of vehicle driving tests

Zdzisław Chłopek , Jakub Lasocki , Piotr Wójcik , Jacek Biedrzycki

Abstract

The pollutant emission from automotive internal combustion (IC) engines is highly susceptible to engine operation states determined by vehicle velocity processes. The article presents results of comparative examinations of specific distance pollutant emission characteristics determined from various vehicle driving tests. The specific distance pollutant emission was determined using vehicle type-approval and special tests as well as tests developed at the Automotive Industry Institute (PIMOT), treated as realizations of the stochastic process of vehicle velocity. The research results confirmed high susceptibility of the IC engine pollutant emission to the engine operation states, which endorses the usefulness of treating the conditions of operation of automotive engines as stochastic processes.
Author Zdzisław Chłopek IP
Zdzisław Chłopek,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jakub Lasocki IP
Jakub Lasocki,,
- Institute of Vehicles
, Piotr Wójcik
Piotr Wójcik,,
-
, Jacek Biedrzycki - [Automotive Industry Institute]
Jacek Biedrzycki,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Journal seriesCombustion Engines, ISSN 2300-9896 [0138-0346]
Issue year2016
Vol164
No1
Pages56-64
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishsilniki spalinowe, emisja zanieczyszczeń, testy jezdne, procesy stochastyczne
Keywords in Englishinternal combustion engines, pollutant emission, vehicle driving tests, stochastic processes
Abstract in PolishEmisja zanieczyszczeń z samochodowych silników spalinowych jest bardzo wrażliwa na stany pracy silników zdeterminowane procesami prędkości samochodów. W niniejszej pracy przedstawiono wyniki badań porównawczych charakterystyk emisji drogowej zanieczyszczeń w różnych testach jezdnych. Do wyznaczania emisji drogowej zanieczyszczeń wykorzystano testy stosowane w procedurach homologacyjnych i testy specjalne oraz opracowane w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji, traktowane jako realizacje procesu stochastycznego prędkości samochodu. Wyniki badań potwierdziły znaczną wrażliwość emisji zanieczyszczeń na stany pracy silnika spalinowego, co potwierdza celowość traktowania warunków pracy silników samochodowych jako procesów stochastycznych.
URL http://www.combustion-engines.eu/numbers/48/687
Languageen angielski
Score (nominal)13
ScoreMinisterial score [Punktacja MNiSW] = 13.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) [Punktacja MNiSW (2013-2016)] = 13.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*4 (2018-06-15)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back