Wpływ efektu żyroskopowego bezwładnika jako komponentu napędu dwuźródłowego na pojazd w czasie pokonywania zakrętu i najazdu na nierówność

Ireneusz Krakowiak

Abstract

W artykule przedstawiono analizę wpływu efektu żyroskopowego bezwładnika jako komponentu napędu dwuźródłowego na pojazd miejski w czasie pokonywania zakrętu i najazdu na nierówność. Ze względu na zakręt przeanalizowano 12 przypadków szczegółowych, natomiast ze względu na najazd na nierówność przeanalizowano 6 przypadków szczegółowych. W celu minimalizacji całkowitego efektu żyroskopowego występującego w pojeździe konieczny jest kompromis – rozwiązanie uwzględniające funkcję wagi pomiędzy najazdem na nierówność i pokonywaniem zakrętu przez pojazd. Uwzględniając mechanizm powstania momentu żyroskopowego w pojeździe przyjęto umiejscowienie głównej osi bezwładności akumulatora inercyjnego w osi pionowej pojazdu, tzn. najbardziej korzystne dla przypadku pokonywania zakrętu przez pojazd (zerowy moment żyroskopowy) przy stosunkowo małym momencie żyroskopowym pochodzącym od najazdu na krawężnik.
Author Ireneusz Krakowiak IMRC
Ireneusz Krakowiak,,
- The Institute of Construction Machinery Engineering
Journal seriesAutobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878
Issue year2016
No6
Pages949-955
Publication size in sheets0.5
Languagepl polski
Score (nominal)7
ScoreMinisterial score = 7.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 7.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back