Ocena zwrotności autobusów z uwzględnieniem stanów przejściowych ruchu

Zbigniew Lozia , M. Socha

Abstract

The study rated maneuverability of one- and two-part buses. Authors took into account the transient states of vehicle motion. In relation to the cited works they extended the scope of the calculation of transient vehicle motion associated with the phase of rise and fall in steering angle to the value selected by the driver. For two-part buses (articulated) buses they took into account the dragging effects of the trailer during the vehicle motion phase before it achieves a state of motion of the whole set on tracks with fixed radii of curvature. On the basis of the calculations it was possible to calculate the smallest width of the lane when turning vehicle at an angle of 90 deg as well as the surface areas occupied by the bus during this maneuver. Authors indicated a significant effect of transient states of vehicle motion during turning maneuver.
Author Zbigniew Lozia ZEUP
Zbigniew Lozia,,
- Department of Vehicle Maintance and Operation
, M. Socha
M. Socha,,
-
Journal seriesAutobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878
Issue year2016
No8
Pages311-315
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishautobus, zwrotność, stany przejściowe ruchu
Keywords in English city bus, maneuverability, transient states of vehicle motion
Abstract in PolishW pracy oceniono zwrotność autobusów miejskich jednoi dwuczłonowych, bez i z uwzględnieniem stanów przejściowych ruchu. W stosunku do cytowanych prac, rozszerzono zakres obliczeń o stany przejściowe ruchu pojazdów, związane z fazą narastania i spadku kąta obrotu kierownicy do wartości wybranych przez kierowcę. Dla autobusów przegubowych uwzględniono skutki zjawiska wleczenia drugiego członu pojazdu w fazie do osiągnięcia stanu ruchu całego zestawu po torach o stałych promieniach krzywizn. Na podstawie wykonanych obliczeń porównano najmniejsze szerokości pasa skrętu pojazdu o kąt 90° oraz powierzchnie obszarów zajmowanych przez autobus w trakcie tego manewru. Wskazano na istotny wpływ stanów przejściowych ruchu na wykorzystywane miary zwrotności pojazdu.
URL http://www.autobusy-test.com.pl/images/stories/Do_pobrania/2016/nr%208/31-40/39%20Lozia%20Socha%20Ocena.pdf
Languagepl polski
LicenseJournal (articles only); published final; Uznanie Autorstwa - Użycie Niekomercyjne (CC-BY-NC); after publication
File
39 Lozia Socha Ocena.pdf 473.24 KB
Score (nominal)7
ScoreMinisterial score [Punktacja MNiSW] = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) [Punktacja MNiSW (2013-2016)] = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0 (2018-06-16)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back