Back
Emisja gazów cieplarnianych (bez pary wodnej) w cyklu well-to-wheel paliw metanowych
Authors:
- Izabela Samson-Bręk,
- Anna Matuszewska,
- Magdalena Rogulska,
- Jakub Lasocki
Abstract
The biofuels of various origin were compared for hazards of greenhouse gas emission according to the well-to-wheel and life cycle assessment methods with conventional natural gas, gasoline and gas oil of mineral origin. The biogas from methane fermentation of waste biomass was found the most advantageous in this respect.
- Record ID
- WUTe12731e2841544f68adad09a641f8f6c
- Author
- Journal series
- Przemysł Chemiczny, ISSN 0033-2496
- Issue year
- 2020
- Vol
- 99
- No
- 8
- Pages
- 1131-1137
- Publication size in sheets
- 0.50
- Keywords in Polish
- emisja zanieczyszczeń, gazy cieplarniane, well-to-wheel, paliwa metanowe
- Keywords in English
- pollutant emission, greenhouse gases, well-to-wheel, methane fuels
- ASJC Classification
- ;
- Abstract in Polish
- Dokonano analizy cyklu WtW paliw metanowych. Taka analiza pozwala na ocenę wpływu paliwa na środowisko w całym cyklu jego życia, począwszy od pozyskania surowców, poprzez wytwarzanie, magazynowanie, transport i dystrybucję, aż do zużycia w silniku pojazdu. Daje to rzetelną podstawę do porównania paliw metanowych z paliwami konwencjonalnymi. Przedstawiono i porównano podstawowe aspekty metodyki WtW i LCA. Wykazano, że w przypadku oceny wpływu na środowisko paliw silnikowych korzystniejsze jest zastosowanie podejścia WtW, które z zasady odnosi się do nośników energii w transporcie, w odróżnieniu od analizy LCA mającej charakter uniwersalny. Dokonano też przeglądu dotychczasowych publikacji traktujących o analizie WtW paliw metanowych i przedstawiono wybrane wyniki badań. Na tej podstawie jednoznacznie stwierdzono, że w porównaniu z benzyną i olejem napędowym zastosowanie paliw metanowych w pojazdach umożliwia ograniczenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) w perspektywie całego cyklu życia paliwa. Jest to wyraźnie widoczne zwłaszcza w przypadku biogazu wytwarzanego z surowców odpadowych pochodzenia organicznego. Jednocześnie można zaobserwować pewne różnice, niekiedy znaczne, w wartościach emisji GHG wyznaczonej dla tych samych paliw przez różnych autorów. Z jednej strony nie ma to wpływu na pozytywną ocenę skutków zastosowania paliw metanowych w pojazdach, jednak z drugiej strony wskazuje na silną wrażliwość wyników badań prowadzonych metodą WtW na przyjęte założenia.
- DOI
- DOI:10.15199/62.2020.8.3 Opening in a new tab
- URL
- https://sigma-not.pl/publikacja-127555-emisja-gaz%C3%B3w-cieplarnianych-(bez-pary-wodnej)-w-cyklu-well-to-wheel-paliw-metanowych-przemysl-chemiczny-2020-8.html Opening in a new tab
- Language
- (pl) Polish
- Score (nominal)
- 70
- Score source
- journalList
- Score
- = 70.0, 06-05-2022, ArticleFromJournal
- Publication indicators
- = 0; : 2016 = 0.203; : 2020 (2 years) = 0.464 - 2020 (5 years) =0.402
- Uniform Resource Identifier
- https://repo.pw.edu.pl/info/article/WUTe12731e2841544f68adad09a641f8f6c/
- URN
urn:pw-repo:WUTe12731e2841544f68adad09a641f8f6c
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or PerishOpening in a new tab system.