Emisja zanieczyszczeń z silnika samochodu w testach jezdnych symulujących rzeczywiste użytkowanie trakcyjne

Zdzisław Chłopek , Jacek Biedrzycki , Jakub Lasocki , Piotr Wójcik

Abstract

For testing pollutant emissions and fuel consumption of passenger cars driving cycles performed on a chassis dynamometer are used. In the real–world operating conditions of vehicles the variety of working conditions of internal combustion engines is much larger than in the commonly used driving cycles. In this paper special driving cycles simulating typical operation of a car in Poland have been proposed. They have been developed on the basis of the analysis of vehicle speed processes obtained in empirical tests carried out on the road. Recorded speed profiles were treated as realizations of stochastic processes. In adopted vehicle traffic models the conditions of car operation in traffic congestions, urban areas, extra–urban areas and on highways were distinguished. The results of the tests of pollutant emissions and fuel consumption obtained using the proposed test cycles have been presented. They were compared with the results of the standard and special driving cycles.
Author Zdzisław Chłopek (FACME / IAE)
Zdzisław Chłopek,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jacek Biedrzycki - [Automotive Industry Institute]
Jacek Biedrzycki,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
, Jakub Lasocki (FACME / IV)
Jakub Lasocki,,
- Institute of Vehicles
, Piotr Wójcik - [Automotive Industry Institute]
Piotr Wójcik,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Journal seriesZeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, ISSN 1642-347X, [1233-8303]
Issue year2013
Vol92
No1
Pages67-76
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishemisja zanieczyszczeń, testy jezdne, symulacja warunków ruchu samochodów
Keywords in Englishpollutant emissions, driving cycles, simulation of real-world driving conditions
Abstract in PolishDo badań emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa przez samochody osobowe wykorzystuje się testy jezdne wykonywane na hamowni podwoziowej. W rzeczywistych warunkach użytkowania pojazdów różnorodność warunków pracy silników spalinowych jest znacznie większa niż w wypadku powszechnie stosowanych testów. W pracy zaproponowano testy jezdne symulujące typowe użytkowanie samochodu w Polsce. Opracowano je na podstawie analiz procesów prędkości samochodów uzyskanych w badaniach empirycznych przeprowadzonych w ruchu drogowym. Zarejestrowane przebiegi prędkości potraktowano jako realizacje procesów stochastycznych. W przyjętych modelach ruchu wyodrębniono warunki użytkowania samochodu w zatorach ulicznych, w miastach, poza miastami i na trasach szybkiego ruchu. Przedstawiono wyniki badań emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa uzyskane z zastosowaniem zaproponowanych testów jezdnych. Porównano je z wynikami badań w standardowych i specjalnych testach jezdnych.
URL http://www.zeszyty.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=467:z-chopek-j-biedrzycki-j-lasocki-p-wojcik-emisja-zanieczyszcze-z-silnika-samochodu-w-testach-jezdnych-symulujcych-rzeczywiste-uytkowanie-trakcyjne&catid=73:zeszyt-1922013&Itemid=29
Languagepl polski
File
JL_2013_ZNIP_1_2013_a.pdf 560.72 KB
Score (nominal)8
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 4.0, 25-02-2020, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 25-02-2020, ArticleFromJournal
Publication indicators GS Citations = 11.0
Citation count*11 (2020-09-08)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?