Analiza procedury przydzielania skrótów dolotowych w TMA Warszawa

Jacek Skorupski , Robert Szymczak

Abstract

Air traffic management in terminal control/manoeuvring area (TMA) is a complicated process. Human factor has a huge impact on it. Aircraft flying in terminal control area use predefined standard routes, that can be adjusted by using shortcuts. The aim of this work was to examine the level of shortcuts usage and to study factors affecting shortcuts assignment. For this purpose traffic measurements in TMA Warszawa were made, focusing on actual routes and air traffic controllers’ decisions. The research has shown a correlation between probability of shortcut assignment and the entry point of STAR procedure as well as the air traffic volume. Furthermore it was concluded that a STAR shortcut usually reduces time of arrival by 4 minutes and even up to 6 minutes if the shortcut was initiated in earlier phases of flight, before entering terminal control area. The analysis of aviation shortcuts usage shows that they still have great potential. However to get most out of shortcuts benefits it is necessary to create a computerized advisory system for air traffic controllers.
Author Jacek Skorupski ZITL
Jacek Skorupski,,
- Department of Air Transport Engineering
, Robert Szymczak ZITL
Robert Szymczak,,
- Department of Air Transport Engineering
Pages201-213
Publication size in sheets0.6
Book Skorupski Jacek (eds.): Wyzwania inżynierii ruchu lotniczego, 2016, Wydział Transportu PW, ISBN 978-83-7814-547-9, 244 p.
Keywords in Polishstandardowa procedura dolotu STAR, rejon kontrolowany lotniska TMA, ruch lotniczy, skrót dolotowy
Keywords in Englishstandard terminal arrival route STAR, terminal control area TMA, air traffic, aviation shortcut
Abstract in PolishRuch lotniczy w rejonie kontrolowanym lotniska (TMA) jest złożonym procesem organizacyjno-technicznym z silnie zaznaczoną rolą czynnika ludzkiego. Samoloty poruszające się w tej przestrzeni korzystają z wcześniej zdefiniowanych standardowych tras, które można jednak modyfikować przez stosowanie tak zwanych skrótów. Celem pracy było zbadanie stopnia wykorzystania skrótów oraz określenie czynników, które wpływają na ich stosowanie. W tym celu dokonano pomiarów ruchu w rejonie TMA Warszawa, uwzględniając zarówno rzeczywiste trasy lotu jak i decyzje podejmowane przez kontrolerów. W ich rezultacie stwierdzono istnienie zależności między prawdopodobieństwem udzielenia skrótu a punktem początkowym trasy dolotowej a także wielkością ruchu w rejonie TMA. Dodatkowo stwierdzono możliwość skrócenia czasu dolotu o średnio 4 minuty dzięki zastosowaniu skrótu udzielonego w TMA i nawet 5-6 minut w przypadku skrótu zainicjowanego podczas wcześniejszych faz lotu. Analiza stopnia wykorzystania skrótów pokazuje, że istnieją jeszcze duże możliwości zwiększenia korzyści ze stosowania skrótów, konieczne są jednak dalsze prace nad stworzeniem odpowiedniego systemu doradczego dla kontrolerów ruchu lotniczego
Languagepl polski
File
Analiza procedury przydzielania skrótów dolotowych w TMA Warszawa.pdf 4.55 MB
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score [Punktacja MNiSW] = 5.0, 23-03-2017, BookChapterNotSeriesNotMainLanguages
Citation count*0 (2018-06-18)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back