ATTEMPT TO DEFINE THE FLOW FACTOR IN THE NOZZLE OF THE GAS INJECTOR

Krzysztof Szczurowski , Damian Walczak , Krzysztof Więcławski , Łukasz Zieliński

Abstract

The article presents the results of the attempted definition of the flow factor in the nozzle of the gas injector used to supply the dual-fuel engines with the diesel and LPG fuel (a mixture of propane and butane). The factor represents the current cross-sectional surface area of the injector nozzle, changing during injection of the gas dose. The article is a consequence of analyses performed on the basis of the investigative experiment, due to which the characteristics of the gas injector was determined. The research test stand has been shortly described, as well as the results of the actual characteristics of the mass flow through the nozzle of the LPG injector. A simple design of the flow factor has been suggested. Calculations have been made using the obtained relationship and the results have been compared with the real flow. The result discrepancies are easily placed within deviations resulting from the unstable work of a system generating the LPG flow.
Author Krzysztof Szczurowski (FACME / IAE)
Krzysztof Szczurowski,,
- Institute of Automotive Engineering
, Damian Walczak (FACME / IV)
Damian Walczak,,
- Institute of Vehicles
, Krzysztof Więcławski (FACME / IV)
Krzysztof Więcławski,,
- Institute of Vehicles
, Łukasz Zieliński (FACME / IV)
Łukasz Zieliński,,
- Institute of Vehicles
Journal seriesZeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, ISSN 1642-347X, [1233-8303]
Issue year2016
Vol5
No109
Pages109-116
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishwspółczynnik przepływu, wtryskiwacz, przepływ masowy gazu
Keywords in Englishflow factor, injector, gas mass flow
Abstract in PolishW artykule przedstawiono wynik próby, zdefiniowania współczynnika przepływu przez dyszę wtryskiwacza gazowego, stosowanego do zasilania dwupaliwowych silników, olejem napędowym i paliwem LPG (mieszaniną propanu i butanu). Współczynnik reprezentuje aktualną powierzchnię przekroju dyszy wtryskiwacza, zmieniającą się w trakcie wtrysku dawki gazowej. Artykuł jest konsekwencją, analiz dokonanych na podstawie eksperymentu badawczego, dzięki któremu wyznaczono charakterystykę wtryskiwacza gazowego. Przedstawiono krótko stanowisko badawcze i wyniki rzeczywistej charakterystyki masowego przepływu przez dyszę wtryskiwacza LPG. Zaproponowano prostą strukturę współczynnika przepływu. Wykonano obliczenia z wykorzystaniem otrzymanej zależności i porównano wyniki z rzeczywistym przepływem. Rozbieżności wyników, mieszczą się w zakresie odchyłek wynikających z niestabilnej pracy układu generującego przepływ LPG.
Languageen angielski
File
109_116.pdf 587.35 KB
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?