Zmiana charakterystyki dynamicznej toru w celu ograniczenia emisji hałasu – badania numeryczne

Karol Brzeziński , Rafał Michalczyk

Abstract

The paper presents the concept and preliminary results of numerical study of changes in the rail track dynamic characteristics. Change of the characteristics is introduced in order to reduce noise emissions. The theoretical relationship between the studied track dyna-mic characteristics (TDR - Track Decay Rate) and noise was briefl y explained, and then the methodology of FEM modelling for the standard test simulation was described. Four mass modifi cation variants and two rail types (49E1 and 60E1 profi les) were analyzed. Numerical study show correlation between the railroad track mass increase and its dynamic characteristics and thus the noise emission. It turns out that the obtained eff ect may cause reduction of noise emission in some frequencies, and increase in others.
Author Karol Brzeziński (FCE / IRB)
Karol Brzeziński,,
- The Institute of Roads and Bridges
, Rafał Michalczyk (FCE / IRB)
Rafał Michalczyk,,
- The Institute of Roads and Bridges
Other language title versionsChanging the dynamic characteristics of the track to reduce noise emissions - numerical study
Journal seriesPrzegląd Komunikacyjny, ISSN 0033-2232, (B 8 pkt)
Issue year2019
No5
Pages2-9
Publication size in sheets0.5
Keywords in PolishDynamika toru; Ograniczenie hałasu; Tłumiki szynowe; Modelowanie MES
Keywords in EnglishTrack decay rate; Track dynamics; Rail dampers; Noise reduction; FEM
Abstract in PolishArtykuł przedstawia koncepcję i wstępne wyniki badań numerycznych zmiany charakterystyki dynamicznej toru w celu ograniczenia emisji hałasu. Objaśniono związek teoretyczny między badaną charakterystyką dynamiczną toru (TDR – Track Decay Rate) a hałasem, a następnie opisano metodykę budowy modelu MES, w którym prowadzono symulację badania normowego. Przeanalizowano symulację zastosowania czterech wariantów dociążenia, na torach z szynami o profi lu 49E1 oraz 60E1. Symulacje pozwoliły przeanalizować w jaki sposób zwiększenie masy toku szynowego wpływają na charakterystykę dynamiczną toru, a tym samym na emisję hałasu. Okazuje się, że uzyskany efekt może powodować zmniejszenie emisji hałasu w niektórych częstotliwościach, a zwiększenie w innych.
Languagepl polski
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back