Problem dopasowania przepustowości pasażerskiej i lotniczej portu lotniczego

Marek Malarski , Szymon Ziółkowski

Abstract

Port lotniczy to lotnisko użytku publicznego na którym realizowane są przewozy handlowe: ludzi i frachtu lotniczego. Głównym celem działania portu lotniczego jest bezpieczne, szybkie i tanie obsłużenie strumienia pasażerów i strumienia ruchu samolotów. Podstawowe parametry oceny portu lotniczego to jego przepustowość pasażerka (landside) i przepustowość lotnicza (airside). Chwilowe wartość przepustowości airside i landside silnie zależą od losowej struktury ruchu i zmieniają się dynamicznie (losowo). Wzrost liczby obsłużonych pasażerów pociąga za sobą konieczność rozbudowy części naziemnej portu (landside) w której następuje obsługa pasażerów. Niezależnie podejmowana jest rozbudowa części lotniczej (airside) której celem jest zwiększenie liczby obsługiwanych operacji lotniczych. Koordynacja rozbudowy obu części portu lotniczego jest wskazana, ale praktyka pokazuje że przyjmowane rozwiązania są bardzo różne. Próbę wskazania kierunków koordynacji rozbudowy infrastruktury airside i landside podjęto wykorzystując aparat matematyczny zbiorów przybliżonych.
Author Marek Malarski ZITL
Marek Malarski,,
- Department of Air Transport Engineering
, Szymon Ziółkowski ZITL
Szymon Ziółkowski,,
- Department of Air Transport Engineering
Journal seriesPrace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, ISSN 1230-9265
Issue year2016
Vol110
Pages19-28
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishprzepustowość portu lotniczego, modele masowej obsługi
URL http://www.wt.pw.edu.pl/content/download/6067/34119/file/Malarski-Ziólkowski.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)7
ScoreMinisterial score = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back