A Way to Reduce the Conflict Among the Dynamic Properties of a PassengerWagon in Stationary Movement on a Straight and Curved Track

Jan Matej

Abstract

In the article, a way to reduce the conflict among the dynamic properties of a light passenger wagon on a straight and curved track with a small arc radius was proposed. The applied solution consists in introducing a mechanical system elastically connecting two wheelsets beyond a frame bogie. A simulation model of such a wagon was built using an MBS program. Computations, which provided proves to confirm the assumptions, were performed. Numerical values of a proposed model parameters were established, ensuring high operating speed of avehicle in a straight track movement, and smaller wear of wheel in a curved track
Author Jan Matej IP
Jan Matej,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesMachine Dynamics Research, ISSN 2080-9948
Issue year2016
Vol40
No1
Pages1-13
Publication size in sheets0.6
Keywords in Polishmasa ruchoma, numeryczne modelowanie masy, oddziaływanie między kołem i szyną
Keywords in Englishpassenger wagon, critical speed, wheel-rail wear, derailment
Abstract in PolishW artykule przedstawiono rozwiązanie, które może zapewnić dobre właściwości dynamiczne lekkiego wagonu pasażerskiego zarówno w ruchu po torze prostym, jak i torze zakrzywionym o małych promieniach łuku. Zaproponowano rozwiązanie w postaci lekkiego układu mechanicznego, który sprężyście łączy dwa zestawy kół poza ramą pojedynczego wózka dwuosiowego. Obliczenia potwierdzające skuteczność takiego rozwiązania wykonano przy pomocy specjalistycznego programu MBS. Badania symulacyjne z udziałem modelu wagonu czteroosiowego, wyposażonego w wózki z układem wiążącym zestawy kół, przeprowadzono na torze prostym i zakrzywionym.
Languageen angielski
Score (nominal)14
ScoreMinisterial score = 14.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 14.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back