Modelowanie amortyzatora hydraulicznego w układach zawieszeń siedzisk stosowanych do redukcji drgań mechanicznych w poziomym kierunku oddziaływania

Wojciech Markiewicz , Igor Maciejewski , Tomasz Krzyżyński , Krzysztof Szczurowski

Abstract

3. Hydraulic shock-absorbers are typically used in the vi-bration reduction systems as passive components. The modeling and calculations on the vibration reduction systems are often assumed to be linear damping force as a function of the damper velocity. In fact, the damping force demonstrates non-linear function of the system velocity therefore the damping coefficient is not constant. Appropriate selection of the damper model allows to obtain simulation results close to the dynamic behavior of a real system. In the paper the linear and non-linear damper models are discussed using the Matlab-Simulink® software package. Then the damper characteristics, power spectral densities of acceleration and transmissibility functions are elaborated. This paper considers an influence of the non-linear characteristics of the hydraulic shock-absorber on modeling process of the vibration reduction systems used in seat suspensions.
Author Wojciech Markiewicz - Politechnika Koszalińska
Wojciech Markiewicz,,
-
, Igor Maciejewski
Igor Maciejewski,,
-
, Tomasz Krzyżyński
Tomasz Krzyżyński,,
-
, Krzysztof Szczurowski IP
Krzysztof Szczurowski,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesAutobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, ISSN 1509-5878
Issue year2016
Vol6
Pages1029-1033
Publication size in sheets0.5
Abstract in PolishAmortyzatory hydrauliczne są zwykle wykorzystywane w układach redukcji drgań mechanicznych jako elementy pasywne. W modelowaniu i obliczeniach dotyczących układów redukcji drgań często zakłada się liniową charakterystykę siły tłumienia w funkcji prędkości amortyzatora. W rzeczywistości siła tłumienia amortyzatora jest nieliniowa w funkcji prędkości ruchu układu, czyli współczynnik tłumienia nie jest wartością stałą. Dobór odpowiedniego modelu tłumika hydraulicznego pozwala na uzyskanie w procesie symulacji wyników zbliżonych do rzeczywistego zachowania układu. Na podstawie zależności opisujących model o charakterystyce liniowej oraz model o współczynniku tłumienia zależnym od prędkości wymuszenia zostały opracowane modele komputerowe w środowisku Matlab-Simulink® i wyznaczone zostały charakterystyki amortyzatora hydraulicznego oraz gęstości widmowe mocy przyspieszenia drgań i funkcje przenoszenia układu zawieszenia. W artykule tym rozważono wpływ uwzględnienia nieliniowej charakterystyki amortyzatora hydraulicznego na modelowanie układu redukcji drgań w układach zawieszeń siedzisk.
URL http://www.autobusy-test.com.pl/
Languagepl polski
Score (nominal)7
ScoreMinisterial score = 7.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 7.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back