Evaluation of the effectiveness of operation of a system to reduce particulate matter emission from the motor vehicle braking system in the conditions of special driving tests

Anna Kieracińska , Zdzisław Chłopek , Jacek Biedrzycki , Andrzej Jakubowski , Jakub Lasocki , Piotr Wójcik

Abstract

Particulate matter is counted among the air pollutants that are particularly harmful to human health. An important source of the emission of this substance is motor traffic. A significant part of the particulate matter emission from the motorization–related sources comes from the tribological pairs existing in motor vehicles, chiefly from their braking systems. This paper presents results of empirical tests of a system to reduce the emission of particulate matter from the braking system. The tests were carried out on a vehicle chassis dynamometer in the conditions of special driving tests. The effectiveness of operation of the system under tests was found to be good: the particulate matter emission was reduced by about 50 to 75%.
Author Anna Kieracińska - [Automotive Industry Institute]
Anna Kieracińska,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
, Zdzisław Chłopek (FACME / IAE)
Zdzisław Chłopek,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jacek Biedrzycki - [Automotive Industry Institute]
Jacek Biedrzycki,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
, Andrzej Jakubowski - [Automotive Industry Institute]
Andrzej Jakubowski,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
, Jakub Lasocki (FACME / IV)
Jakub Lasocki,,
- Institute of Vehicles
, Piotr Wójcik - [Automotive Industry Institute]
Piotr Wójcik,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Journal seriesCombustion Engines, [Combustion Engines. Silniki Spalinowe], ISSN 2300-9896, [0138-0346]
Issue year2013
Vol154
Pages208-213
Publication size in sheets0.3
Keywords in Polishemisja cząstek stałych, układy hamulcowe, pojazdy samochodowe
Keywords in Englishparticulate matter emission, braking systems, motor vehicles
Abstract in PolishCząstki stałe należą do zanieczyszczeń powietrza szczególnie szkodliwych dla zdrowia ludzi. Istotnym źródłem ich emisji są pojazdy samochodowe. Znaczna część emisji cząstek stałych ze źródeł motoryzacyjnych pochodzi z par trybologicznych pojazdów, przede wszystkim z układu hamulcowego. W pracy przedstawiono wyniki badań empirycznych urządzenia do ograniczania emisji cząstek stałych z układu hamulcowego. Badania przeprowadzono na stanowisku hamowni podwoziowej w warunkach specjalnych testów jezdnych. Stwierdzono dobrą skuteczność urządzenia – zmniejszenie emisji cząstek stałych o około (50 ÷ 75)%.
URL http://www.combustion-engines.eu/en/numbers/11/297
Languageen angielski
Score (nominal)13
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 7.0, 25-02-2020, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 13.0, 25-02-2020, ArticleFromJournal
Publication indicators GS Citations = 2.0
Citation count*2 (2020-09-08)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?