Hazards posed by polycyclic aromatic hydrocarbons contained in the dusts emitted from motor vehicle braking systems

Zdzisław Chłopek , Katarzyna Suchocka , Magdalena Dudek , Andrzej Jakubowski

Abstract

Results of research on the hazard posed by polycyclic aromatic hydrocarbons contained in the dusts emitted from motor vehicle braking systems have been presented. The polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) constitute a group of chemical compounds that pose a serious danger to the human health, chiefly because of their carcinogenic properties. Investigations into the issue of environmental pollution with polycyclic aromatic hydrocarbons generated by motor vehicle traffic were carried out in connection with the work being done at PIMOT on systems to reduce dust emission from motor vehicle braking systems. The investigations included determination of PAH contents of the dust emitted from vehicle braking systems as well as the PAH concentrations in the indoor air in the room with the stand for testing the dust emissions from braking systems and in the duct to carry away gases from that room. Moreover, the PAH contents of soil were measured in the context of location of the soil sampling points in relation to traffic routes. The PAH contents were measured in Warsaw and in Zabrze. The investigation results confirmed that the PAHs considered as being most harmful to the human health due to their carcinogenic properties were actually present in the dusts emitted from braking systems. The PAH contents of soil were found to be very sensitive to the location of the soil sampling points in relation to traffic routes and this is a confirmation of the thesis that motor traffic is an important source of environmental pollution with polycyclic aromatic hydrocarbons.
Author Zdzisław Chłopek IP
Zdzisław Chłopek,,
- Institute of Automotive Engineering
, Katarzyna Suchocka
Katarzyna Suchocka,,
-
, Magdalena Dudek
Magdalena Dudek,,
-
, Andrzej Jakubowski - [Automotive Industry Institute]
Andrzej Jakubowski,,
-
- Przemysłowy Instytut Motoryzacji
Journal seriesArchives of Environmental Protection, ISSN 2083-4772 [0324-8461]
Issue year2016
Vol42
No3
Pages3-10
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishsamochody, układy hamulcowe, pyły, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne
Keywords in Englishmotor vehicles, braking systems, dusts, polycyclic aromatic hydrocarbons
Abstract in PolishW artykule przedstawiono wyniki badań zagrożenia wielopierścieniowymi węglowodorami pierścieniowymi z pyłów z samochodowych układów hamulcowych. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) stanowią grupę związków, będących poważnym zagrożeniem dla zdrowia ludzi, głównie z powodu swych właściwości kancerogennych. W związku z pracami prowadzonymi w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji nad urządzeniami do zmniejszania emisji cząstek stałych z samochodowych układów hamulcowych przeprowadzono badania dotyczące motoryzacyjnych zanieczyszczeń środowiska wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi. Badano zawartość WWA w pyłach pochodzących z układów hamulcowych oraz stężenie WWA w powietrzu w pomieszczeniu ze stanowiskiem do badań par trybologicznych układów hamulcowych, a także w kanale odprowadzającym gazy z tego pomieszczenia. Badano również zawartość WWA w glebie w różnych miejscach ze względu na usytuowanie w stosunku do tras komunikacyjnych. Badania zawartości WWA wykonywano w Warszawie i Zabrzu. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że pyły hamulcowe zawierają WWA z grupy związków najbardziej szkodliwych ze względu na właściwości kancerogenne. Stwierdzono znaczną wrażliwość zawartości WWA w glebie na położenie względem tras komunikacyjnych, co potwierdza fakt, że motoryzacja jest znaczącym źródłem zanieczyszczenia środowiska wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi.
Languageen angielski
Score (nominal)15
ScoreMinisterial score = 15.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 15.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Publication indicators WoS Impact Factor: 2016 = 0.708 (2) - 2016=0.835 (5)
Citation count*0
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back