Metody inicjalizacji do identyfikacji parametrycznej statku powietrznego na podstawie Rejestratorów Lotu (FDR)

Piotr Lichota , Maria Złocka

Abstract

Determining aerodynamics derivatives at any stage of aircraft exploitation can be very useful from the flight dynamics (and its usage) point of view. The paper describes a comparison of different initialization methods for Maximum Likelihood Estimation (MLE): Multivariate Least Squares, Feasible Weighted Least Squares with HCCME1 (Heteroscedasticity-Corrected Covariance Matrices Estimation) and Total Least Squares. MLE is used to determine the aircraft dynamic model (aerodynamic derivatives) through parametric identification. For this purpose classical flight dynamics equations in the body-fixed coordinate system are used. These equations are obtained for a linear model from Newton second Law of motion and kinematic equations by applying the small disturbance theory. Steady symmetric flight with wings level is an equilibrium point. All algorithms were implemented in the MATLAB environment and compared for lateral-directional motion with Theil inequality coefficient that was decomposed into the bias, variance and covariance proportions
Author Piotr Lichota (FPAE / IAAM)
Piotr Lichota,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
, Maria Złocka (FPAE / IAAM)
Maria Złocka,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Journal seriesMeasurement Automation Monitoring, [Pomiary Automatyka Kontrola], ISSN 2450-2855, [0032-4140]
Issue year2013
Vol59
No11/12
Pages1160-1162
Keywords in Polishrejestrator, FDR, MLE, identyfikacja, estymacja
Keywords in Englishrecorder, FDR, MLE, identification, estimation
Abstract in PolishMożliwość określenia pochodnych aerodynamicznych na dowolnym etapie eksploatacji statku powietrznego byłaby bardzo użyteczna z punktu widzenia dynamiki lotu i jej zastosowań. W artykule przedstawiono porównanie różnych metod inicjalizacji metody największej wiarygodności, która jest wykorzystywana do określenia dynamiki statku powietrznego poprzez identyfikację parametryczną. Do tego celu wykorzystano klasyczne równania dynamiki lotu. Wszystkie algorytmy zaimplementowano w środowisku MATLAB.
URL http://pak.info.pl/index.php?menu=artykulSzczegol&idArtykul=3913
Languagepl polski
Score (nominal)11
ScoreMinisterial score = 7.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 11.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?