Study on ecological properties of a car with the use of LCA analysis due to vehicle motion model

Zdzisław Chłopek , Jakub Lasocki

Abstract

The paper concerns an issue of the influence of car motion model on the indicators characterizing the environmental impact of the vehicle in Life Cycle Assessment (LCA). The research takes into account different conditions of car driving: urban (including congestions), extra-urban and high-speed traffic. Data on emission and fuel consumption corresponding to specific driving conditions were derived from the tests of a passenger car carried out on a chassis dynamometer. The obtained results revealed that the LCA of a car is highly susceptible to the conditions of its operation, described with the use of motion models. The results are strongly dependent on the quantities characterizing the combustion engine operating state, determined primarily by a vehicle speed process.
Author Zdzisław Chłopek IP
Zdzisław Chłopek,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jakub Lasocki IP
Jakub Lasocki,,
- Institute of Vehicles
Journal seriesZeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, ISSN 1642-347X [1233-8303]
Issue year2016
Vol105
No1
Pages69-79
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishocena cyklu istnienia, LCA, pojazdy samochodowe, model ruchu pojazdu
Keywords in EnglishLife Cycle Assessment, LCA, motor vehicles, vehicle motion model
Abstract in PolishPraca dotyczy zagadnienia wpływu modelu ruchu samochodu na wskaźniki charakteryzujące oddziaływanie pojazdu na środowisko w ocenie cyklu istnienia (Life Cycle Assessment – LCA). W badaniach uwzględniono różne warunki ruchu samochodów: w miastach (włączając zatory uliczne), poza miastami oraz na autostradach i drogach ekspresowych. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa, odpowiadających poszczególnym warunkom ruchu, uzyskano na podstawie badań samochodu osobowego na hamowni podwoziowej. Stwierdzono znaczną wrażliwość wyników oceny cyklu istnienia samochodu na warunki jego użytkowania, opisywane przez różne modele ruchu. Uzyskane wyniki są silnie zależne od przebiegów wielkości charakteryzujących stan pracy silnika spalinowego, zdeterminowany przede wszystkim procesem prędkości pojazdu.
URL http://www.zeszyty.simr.pw.edu.pl/index.php?option=com_content&view=section&id=4&Itemid=29
Languageen angielski
File
069_080.pdf 582.7 KB
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0 (2018-07-15)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back