Metoda szacowania czasu dotarcia pasażera do bramki odlotowej

Mateusz Cieślak , Jacek Skorupski

Abstract

Air traffic operations punctuality is dependent on many technical, organizational and human factors. One of them is passenger's activity when spending time before the flight at the terminal. The aim of this paper was to create a model of passenger's behaviour in terminal's shopping zone and to analyze the probability of passenger arriving late at the departure gate. Our model has been implemented as a coloured, timed Petri net. Analysis have been done for a typical European charter flight operated by a mid-sized aircraft. The results have shown changes in probability quantitatively, depending on type of service and occurring disruptions. Carried analysis may be useful during planning developments in the area of departing passenger service.
Author Mateusz Cieślak ZITL
Mateusz Cieślak,,
- Department of Air Transport Engineering
, Jacek Skorupski ZITL
Jacek Skorupski,,
- Department of Air Transport Engineering
Pages47-59
Publication size in sheets0.6
Book Skorupski Jacek (eds.): Wyzwania inżynierii ruchu lotniczego, 2016, Wydział Transportu PW, ISBN 978-83-7814-547-9, 244 p.
Keywords in Polishport lotniczy, obsługa pasażera, punktualność lotów, zachowanie pasażera w terminalu, sieć Petriego
Keywords in Englishairport, passenger service, flight punctuality, passenger's behaviour at the terminal, Petri net
Abstract in PolishPunktualność operacji w ruchu lotniczym jest zależna od wielu czynników technicznych, organizacyjnych i ludzkich. Jednym z nich jest także aktywność pasażera w czasie przebywania na terenie terminala portu lotniczego. Celem pracy było stworzenie modelu zachowania pasażera w strefie handlowo-usługowej portu lotniczego i zbadanie prawdopodobieństwa spóźnienia do bramki odlotowej. Model ten został zrealizowany jako kolorowana, czasowa sieć Petriego. Przeprowadzono analizę typowego lotu czarterowego, realizowanego statkiem powietrznym średniej wielkości w obszarze europejskim. Wykazano ilościowe zmiany prawdopodobieństwa spóźnienia się pasażera na boarding w zależności od sposobu organizacji obsługi, a także w zależności od możliwych zakłóceń. Przeprowadzone analizy mogą być pomocne przy planowaniu działań modernizacyjnych w obszarze procesu obsługi pasażera odlatującego.
Languagepl polski
File
Metoda szacowania czasu dotarcia pasażera do bramki odlotowej.pdf / 4.59 MB / Metoda szacowania czasu dotarcia pasażera do bramki odlotowej.pdf 4.59 MB
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score = 5.0, 23-03-2017, BookChapterNotSeriesNotMainLanguages
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back