Stateczność rozwiązań i bezpieczeństwo ruchu po łuku modelu pojazdu szynowego

Mirosław Dusza

Abstract

To evaluate the condition of wheel and rail surface influence on rail vehicle model stability and safety is main aim of presented research. Some environment and whether conditions may have significant influence on the rail vehicle dynamics in curve. Wheels and rails surface properties directly depend on the humidity, temperature and environment pollutions. The coefficient of friction between wheels and rails is the parameter, which characterize the changeable conditions. The investigations focus on determination of coefficient of friction influence on rail vehicle dynamics. The 4-axle rail vehicle model of passenger coach was prepared with use of the engineering software VI-Rail. The wheel-rail forces are calculated using the FASTSIM algorithm of Kalker. One value of coefficient of friction is applied for single simulation process. Twenty four series of simulations for coefficient of friction changed from 0.1 to 0.8 and curve radius R = 2000, 3000 and 4000 m were performed. The results are presented in form of bifurcation diagrams. The stability of motion results are compared to Nadal’s safety of motion criterion.
Author Mirosław Dusza ZPBUT
Mirosław Dusza,,
- Department of Constrctions Fundamentals of Transport Equipment
Corporate authorWydział Transportu (WT PW ) [Politechnika Warszawska (PW)]
Journal seriesPrace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, ISSN 1230-9265
Issue year2016
Noz. 109
Pages21-44
Publication size in sheets1.6
Keywords in Polishpojazd szynowy, współczynnik tarcia, prędkość krytyczna, bifurkacje, kryterium Nadala
Keywords in Englishrail vehicle, coefficient of friction, critical velocity, bifurcation, the Nadal criterion
Abstract in PolishArtykuł przedstawia wyniki badań mających na celu określenie wpływu stanu powierzchni tocznych kół i szyn na stateczność i bezpieczeństwo ruchu modelu pojazdu szynowego po łuku. Większość czynników środowiskowych ma wpływ na stan powierzchni szyn i tym samym na zjawiska kontaktowe koła – szyny. W badaniach modelowych stan współpracujących powierzchni kół i szyn reprezentowany jest przez współczynnik tarcia. Badany jest model 4-osiowego pojazdu szynowego utworzony z wykorzystaniem oprogramowania inżynierskiego VI-Rail. Dla kilku wybranych wartości współczynnika tarcia wykonano badania stateczności ruchu po łukach oparte na metodzie bifurkacyjnej. Wyniki badań odniesiono do powszechnie stosowanego kryterium bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu.
Languagepl polski
Score (nominal)7
ScoreMinisterial score = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back