Analiza ryzyka w budownictwie podziemnym

Emilia Roguska , Anna Ewa Siemińska-Lewandowska

Abstract

he art of tunnelling is partly the art ofmanaging risks. ISO 31000:2009 defines risk as an effect of uncertainties on objectives. To be able to handle risks in tunnelling a more unambiguous definition should be applied. In the article the definition of the risk as a multiplication of probability of occurrence and the consequence of failure is used. The process of risk management according to ISO 31000 is presented. This process is however aimed at covering a wide range of contexts in society. Tunnelling is a branch of branch of economy exposed to risks, which characteristics are different compared to other civil engineering projects. That is why it needs specific standards. International TunnellingAssociation and International Tunnelling Insurance Group developed a set of standards, which are focused on dealing with risks in underground construction projects. A strong emphasis is put on managing geotechnical risks and on communication and cooperation between all parties.As example the risk analysis on St. Gotthard Base tunnel is presented.
Author Emilia Roguska (FCE / IRB)
Emilia Roguska,,
- The Institute of Roads and Bridges
, Anna Ewa Siemińska-Lewandowska (FCE / IRB)
Anna Ewa Siemińska-Lewandowska,,
- The Institute of Roads and Bridges
Journal seriesMateriały Budowlane, ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X, (B 8 pkt)
Issue year2019
No2
Pages43-46
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishbudownictwo podziemne, tunele, analiza ryzyka
Keywords in Englishunderground structure, tunnels, risk analysis
Abstract in PolishSztuka tunelowania to w dużej mierze sztuka zarządzania ryzykiem. Norma ISO 31000:2009 definiuje ryzyko jako wpływ niepewności na cele. Nauka o zarządzaniu ryzykiem posługuje się ryzykiem obliczanym jako iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia danego scenariusza i konsekwencji, jakie za sobą niesie jego zajście. W artykule przedstawiono proces zarządzania ryzykiem w ujęciu normy ISO 31000:2009. Proces opisany w tej normie jest bardzo uniwersalny. Z drugiej jednak strony, czynniki ryzyka, na jakie narażone są projekty tunelowe, wymagają specjalnie sformułowanych wytycznych.Międzynarodowe Stowarzyszenie Tunelowe (ITA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Ubezpieczycieli Tunelowych (ITIG) opublikowały wytyczne, które mają na celu zapewnienie efektywnego zarządzania ryzykiem przy projektach tunelowych.Wytyczne te kładą nacisk na zarządzanie ryzykiem geotechnicznym oraz na komunikację i współpracę przy zarządzaniu ryzykiem wszystkich stron projektu. Jako przykład przedstawiono analizę ryzyka największego projektu tunelowego ostatnich lat – budowy tunelu pod Przełęczą św. Gotarda w Szwajcarii.
DOIDOI:10.15199/33.2019.02.09
Languagepl polski
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 06-03-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 06-03-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back