Analiza statystyczna wpływu lokalnego stanu toru na bezpieczeństwo jazdy pojazdu szynowego

Ewa Kardas-Cinal

Abstract

The present paper investigates the behaviour of track geometric irregularities around the track points where high peaks of the derailment coefficient Y/Q occur during the motion of a railway vehicle. A statistical analysis of local track irregularities is performed for many peaks of Y/Q obtained in simulations of vehicle motion on a long section of tangent track with random irregularities. It is found that within short track intervals, about 30 m long, directly before the Y/Q peaks, both lateral irregularity and local superelevation contain dominant oscillatory components of spatial frequency close to the spatial frequency of wheelset hunting. The large effect of such oscillations of track irregularities on the derailment coefficient is confirmed by the power spectral density of Y/Q obtained for track geometric irregularities modified by application band-pass filter for chosen spatial frequency bands.
Author Ewa Kardas-Cinal (FT / DCFTE)
Ewa Kardas-Cinal,,
- Department of Constrctions Fundamentals of Transport Equipment
Journal seriesLogistyka, ISSN 1231-5478, (0 pkt)
Issue year2011
No4
Pages377-386
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishpojazd szynowy, bezpieczeństwo jazdy, lokalny stan toru
Keywords in Englishrailway vehicle, riding safety, track irregularities, wheelset hunting
Abstract in PolishW pracy badano przebieg nierówności geometrycznych toru w otoczeniu punktów, w których występują duże lokalne maksima współczynnika wykolejenia Y/Q podczas ruchu pojazdu szynowego. Analiza statystyczna lokalnych nierówności została przeprowadzona dla wielu lokalnych maksimów Y/Q otrzymanych w symulacjach ruchu pojazdu po torze prostym wykazującym losowe nierówności geometryczne. Stwierdzono, że na krótkich odcinkach toru, o długości ok. 30 m, bezpośrednio przed miejscami wystąpienia maksimów Y/Q, poprzeczne nierówności toru i lokalna przechyłka zawierają dominujące składniki oscylacyjne o częstotliwości spacjalnej bliskiej częstotliwości wężykowania zestawów kołowych. Silny wpływ takich oscylacji nierówności toru na współczynnik wykolejenia jest również widoczny w widmowej gęstości mocy Y/Q otrzymanej dla nierówności geometrycznych toru zmodyfikowanych przy zastosowaniu filtru pasmowego dla wybranych zakresów częstotliwości spacjalnych.
Languagepl polski
Score (nominal)0
Score sourcejournalList
Publication indicators GS Citations = 6.0
Citation count*6 (2020-02-22)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?