Interrelation Between Wavelengths of Track Geometry Irregularities and Rail Vehicle Dynamic Properties

Bogdan Sowiński

Abstract

The paper deals with the problem of railway track irregularities in the form of so-called short waves (3-25m). These geometrical irregularities were found in measurements, which were carried out on different railway tracks of Polish Railway Lines. Those tracks can be classified as tracks with good state of maintenance. The article describes the results of the analysis of geometrical irregularities of these railway tracks in frequency domain and demonstrates their statistical characteristics. The studies, in contrast to usually used approach to the analysis of the geometry of the track, are focused on the left and right rail alignment and their longitudinal level. Based on studies of different mathematical models of railway vehicles the relationship between their eigenvalues and wavelengths of track geometrical irregularities was found. Analysis of the measurements results for car-body acceleration and bogie frame acceleration confirms the thesis that the deterioration of railway track is dependent on the dynamic influences of vehicles on the tracks.
Author Bogdan Sowiński (FT / DCFTE)
Bogdan Sowiński,,
- Department of Constrctions Fundamentals of Transport Equipment
Other language title versionsZależności między długościami fali geometrycznych nierówności toru i dynamicznymi właściwościami pojazdów szynowych
Journal seriesArchives of Transport, ISSN 0866-9546
Issue year2013
Vol25-26
No1-2
Pages97-108
Publication size in sheets0.55
Keywords in Polishnierównosci toru kolejowego, degradacja toru kolejowego, pompom nierównosci
Keywords in Englishshort wave irregularities, railway track deterioration, measurements
ASJC Classification3313 Transportation; 2203 Automotive Engineering
Abstract in PolishW artykule zajęto się problemem geometrycznych nierówności toru tworzących się na nim w postaci tzw. fal krótkich (3 – 25 m). Istnienie takich nierówności geometrycznych stwierdzono w pomiarach przeprowadzonych na różnych liniach Polskich Linii Kolejowych. Pomiary zostały wykonane na liniach kolejowych klasyfikowanych jako tory o dobrym stanie utrzymania. Badania nierówności toru przeprowadzono analizując ich gęstość widmową mocy i wyznaczając charakterystyki statystyczne. W oparciu o badania modeli matematycznych takich typów pojazdów jak wagon pasażerski, towarowy i lokomotywa stwierdzono istnienie związku między ich wartościami własnymi, prędkością z jaką są eksploatowane na mierzonych odcinkach toru a długościami fal nierówności. Tezę o zależności degradacji toru od dynamicznych oddziaływań na niego pojazdów potwierdziła również analiza wyników pomiarów przyspieszeń nadwozia i ram wózków.
URL http://www.archivesoftransport.com/?id=11
Languageen angielski
File
Sowinski-1.pdf 391.77 KB
Score (nominal)14
Score sourcejournalList
ScoreMinisterial score = 6.0, 31-05-2020, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 14.0, 31-05-2020, ArticleFromJournal
Publication indicators GS Citations = 12.0; Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2013 = 0.274
Citation count*12 (2020-09-20)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?