Stanowisko hamowania do badań silników spalinowych o małych mocach

Artur Małecki , Tomasz Mydłowski , Jacek Dybała

Abstract

In this paper a construction of engine dynamometer made from the scratch is presented. There are shown construction assumptions, the way of measuring torque, system of signal processing and the method of data acquisition. The engine dynamometer was made as a part of research connected with implementation of a project N509 520940 “Increase of energy efficiency of multifuel engine using the criteria of minimizing vibro-acoustic activity and environmental hazard”. In the near future in order to conduct more detailed research the development of the engine dynamometer is planned. It will be done by modification of a system of signal processing and registration. To register torque personal computer with data acquisition card will be used.
Author Artur Małecki (FACME / IV)
Artur Małecki,,
- Institute of Vehicles
, Tomasz Mydłowski (FACME / IAE)
Tomasz Mydłowski,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jacek Dybała (FACME / IAE)
Jacek Dybała,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesZeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, ISSN 1642-347X
Issue year2013
Vol96
No5
Pages55-66
Publication size in sheets0.55
Keywords in Polishstanowisko hamowniane, hamownia silnikowa, badania stanowiskowe silników
Keywords in EnglishEngine dyno, Engine test stand, Engine dynamometer
Abstract in PolishW niniejszym artykule przedstawiono konstrukcję wykonanej od podstaw kompaktowej hamowni silnikowej. Przedstawione zostały założenia konstrukcyjne, sposób dokonywania pomiaru momentu obrotowego, układ przetwarzania sygnału, a także metoda akwizycji danych pomiarowych. Omawiane stanowisko hamowniane zostało wykonane w ramach szerszych badań związanych z realizacja projektu badawczego N N509 520940 pt.: „Kogeneracyjne zwiększenie efektywności energetycznej wielopaliwowego silnika spalinowego z wykorzystaniem kryteriów minimalizacji aktywności wibroakustycznej i zagrożeń środowiskowych”. W niedalekiej przyszłości, w celu prowadzenia bardziej szczegółowych badań, planowane jest dalsze rozwijanie stanowiska poprzez zmodyfikowanie układu przetwarzania i rejestracji sygnału - do rejestracji momentu obrotowego zostanie użyty komputer PC z kartą pomiarową.
URL http://ip.simr.pw.edu.pl/zn/index.php?option=com_content&view=article&id=522:artur-maecki-tomasz-mydowski-jacek-dybaa-stanowisko-hamowniane-do-bada-silnikow-spalinowych-o-maych-mocach&catid=77:zeszty-5962013&Itemid=29
Languagepl polski
File
055-066.pdf 662.72 KB
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 4.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?