Badanie wpływu sterowania tłumików magneto--reologicznych na zmniejszenie obciążeń dynamicznych kół pojazdu patrolowego

Michał Makowski , Maciej Zając , Janusz Pokorski

Abstract

This paper describes the research of influence of controling magneto-rheological dampers mounted in the patrol vehicle`s suspension onto reducing the dynamic loads of wheels to the road. MR damper`s design has been developed and its properties have been tested. In order to evaluate the impact of controlling system on minimizing dynamic load`s changes, some criterion was proposed. Field tests on an experimental track were performed with a military patrol vehicle Honker 2000. The examples of research results in the system with controlled damping force was shown, as well as the results of standard suspension was derived for comparative purposes. As the final results showed, some reduction of wheels` dynamic loads on road in the system with MR controlled dampers were obtained.
Author Michał Makowski (FACME / IAE)
Michał Makowski,,
- Institute of Automotive Engineering
, Maciej Zając - [Dowództwo Wojsk Lądowych]
Maciej Zając,,
-
- Dowództwo Wojsk Lądowych
, Janusz Pokorski (FACME / IAE)
Janusz Pokorski,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesZeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów / Politechnika Warszawska, ISSN 1642-347X, (B 4 pkt)
Issue year2011
No3/2011
Pages37-48
Publication size in sheets0.55
Keywords in PolishTłumiki magnetoreologiczne, pojazd patrolowy, sterowanie, badania doświadczalne i symulacyjne
Keywords in EnglishMagnetorheological damper, patrol vehicle, control, experimental and numerical investigation
Abstract in PolishPraca opisuje badania wpływu sterowania tłumików magneto-reologicznych zamontowanych w zawieszeniu pojazdu patrolowego na zmniejszenie obciążeń dynamicznych kół na nawierzchnię drogi. Opracowana została konstrukcja tłumika MR oraz przeprowadzono badania własności. Zaproponowano kryterium oceny sterowania układu drgającego z uwzględnieniem minimalizacji zmian obciążeń dynamicznych. Przeprowadzono badania trakcyjne na torze doświadczalnym z wykorzystaniem wojskowego pojazdu patrolowego Honker 2000. Przedstawiono przykładowe wyniki badań w układzie ze sterowaniem siłą tłumienia oraz badań z oryginalnym zawieszeniem. Uzyskano zmniejszenie obciążeni dynamicznych kół na nawierzchnie drogi w układzie ze sterowaniem tłumikami MR.
URL http://ip.simr.pw.edu.pl/zn/index.php
Languagepl polski
Score (nominal)4
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?