Wpływ sterowania tłumikiem MR na ograniczenie drgań pojazdu patrolowego

Maciej Zając , Wiesław Grzesikiewicz , Michał Makowski

Abstract

This paper describes a control algorithm for a damping system equipped with magneto-rheological damper (MR). A method of vibration limitation by a controlled MR damper has been presented. The model of the vehicle suspension has been built using DATS software and the control algorithm the Simulink software. As a criterion of optimisation of the damping force the index characterising vertical accelerations has been used.
Author Maciej Zając - [Dowództwo Wojsk Lądowych]
Maciej Zając,,
-
- Dowództwo Wojsk Lądowych
, Wiesław Grzesikiewicz IP
Wiesław Grzesikiewicz,,
- Institute of Automotive Engineering
, Michał Makowski IP
Michał Makowski,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesZeszyty Naukowe / Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki, ISSN 1731-8157
Issue year2011
No1(159)
Pages294-301
Publication size in sheets0.5
Keywords in PolishTłumik magneto-reologiczny, badania symulacyjne, zawieszenie pojazdu, algorytm sterowania
Keywords in EnglishMagneto-rheological damper, numerical investigation, vehicle suspension, control algorithm
Abstract in PolishPraca jest poświęcona opracowaniu algorytmu sterowania siłą tłumienia układu z tłumikiem magneto-reologicznym (MR). Przedstawiona została metoda ograniczenia drgań przez zastosowanie sterowania tłumikiem MR. Podczas badań symulacyjnych opracowano model zawieszenia pojazdu w programie DATS i układ sterowania siłą tłumienia w programie Simulink. Jako kryterium doboru sił tłumienia przyjęto wskaźnik charakteryzujący przyspieszenie pionowe.
URL http://www.zeszyty-naukowe.wso.wroc.pl
Languagepl polski
Score (nominal)2
Citation count*4 (2016-05-30)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back