Wpływ modelu tarcia w zawieszeniu oraz wibracji na dynamikę dwuosioweo wagonu towarowego

Wiesław Grzesikiewicz , Jan Matej , Jarosław Seńko , Jerzy Zaborowski

Abstract

The purpose of this paper was to determine the interaction of the two-axle freight wagon on an unbalanced straight and curved track. Two different simulations models were investigated. First - with linear, viscous mathematical friction suspension model and second, with nonlinear mathematical model with two-dimensional dry friction. Derailment process being the result of wheel flange climbing was analyzed. The calculation possibilities of the Adams Rail program, suitable for dynamics examination of railway vehicles were utilized. In all analyzed cases the evaluation of safety according to wheel flange climb derailment was introduced in the form of derailment coefficient with taking into account vertical displacement of the leading wheel. The influence of vibration generated by rolling contact on dynamic property of the two-axle freight wagon on straight track was also examined.
Author Wiesław Grzesikiewicz (FACME / IAE)
Wiesław Grzesikiewicz,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jan Matej (FACME / IAE)
Jan Matej,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jarosław Seńko (FACME / IAE)
Jarosław Seńko,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jerzy Zaborowski (FACME / IAE)
Jerzy Zaborowski,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesZeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, ISSN 1642-347X
Issue year2013
Vol93
No2
Pages133-147
Keywords in Polishwagon towarowy, tor zakrzywiony, tor zwichrowany, bezpieczeństwo ruchu
Keywords in Englishfreight wagon, unbalanced track, safety motion
Abstract in PolishW artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych dotyczące oddziaływania kół dwuosiowego wagonu towarowego na tor zwichrowany prosty i zakrzywiony, uzyskane z obliczeń wykorzystujących dwa różne modele zawieszenia pojazdu. Wykorzystano możliwości obliczeniowe specjalistycznego programu Adams Rail, przeznaczonego do badania dynamiki pojazdów szynowych. Oceniano stan zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdu wywołany niestatecznością, bądź wspinaniem się obrzeża koła na główkę szyny. Zbadano również wpływ wibracji generowanej przez kontakt toczny koła i szyny na dynamiczne właściwości modelu pojazdu na torze prostym pozbawionym wichrowatości.
URL http://ip.simr.pw.edu.pl/zn/index.php?option=com_content&view=article&id=475:w-grzesikiewicz-j-matej-j-seko-j-zaborowski-wpyw-modelu-tarcia-w-zawieszeniu-oraz-wibracji-na-dynamik-dwuosiowego-wagonu-towarowego&catid=74:zeszyt-2932013&Itemid=29
Languagepl polski
File
Grzesikiewicz_Matej_Seńko_Zaborowski_ZNIP_2(93)_2013.pdf 1.88 MB
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 4.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 05-09-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?