Wpływ momentu napędowego i hamującego na bezpieczeństwo ruchu pojazdu trakcyjnego po torze zakrzywionym o małym promieniu krzywizny

Jan Matej , Jarosław Seńko

Abstract

In the paper the consequences resulting from short-lived of driving or braking moment exerted on the wheelset of traction vehicle running with permissible speed on the curved track with small radius of curvature were presented. Derailment process being the result of wheel flange climbing was analyzed. The calculation possibilities of the Adams Rail program, suitable for dynamics examination of railway vehicles were utilized. In all simulation cases the evaluation of safety according to wheel flange climb derailment was introduced in the form of derailment coefficient with taking into account the angle of attack, cant deficiency as well as the vertical load of wheels appropriate for the position of wheelset on the curved track
Author Jan Matej IP
Jan Matej,,
- Institute of Automotive Engineering
, Jarosław Seńko IP
Jarosław Seńko,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesPojazdy Szynowe, ISSN 0138-0370 []
Issue year2011
No2
Pages4-13
Keywords in Polishpojazd trakcyjny, tor zakrzywiony, napęd/hamowanie, bezpieczeństwo ruchu
Keywords in Englishtraction railway vehicle, curved track, driving/braking moment, safety
Abstract in PolishW artykule przedstawiono i przedyskutowano konsekwencje wynikające z chwilowego doprowadzenia do osi zestawów kół momentu hamującego lub napędowego w sytuacji, gdy lokomotywa czteroosiowa porusza się z dopuszczalną prędkością po torze zakrzywionym o małym promieniu krzywizny. Wykorzystano możliwości obliczeniowe specjalistycznego programu Adams Rail, przeznaczonego do badania dynamiki pojazdów szynowych. Analizowano proces wykolejenia będący wynikiem wspinania się obrzeża koła na główkę szyny. We wszystkich podjętych działaniach ocenę poziomu zagrożenia bezpieczeństwa ruchu sprowadzono do analizy wskaźników wykolejenia na kołach zestawu prowadzącego, z uwzględnieniem zarówno kąta nabiegania, kąta niedostatku przechyłki jak również pionowych nacisków kół na szyny wynikających z położenia zestawu kół w torze zakrzywionym.
Languagepl polski
Score (nominal)4
Citation count*0 (2015-09-14)
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back