Propozycja badania do oceny wpływu zbrojenia siatkami warstw nawierzchni drogowej

Marcin Daniel Gajewski , Stanisław Jemioło , Wojciech Bańkowski , Krzysztof Mirski

Abstract

The paper proposes a device which can be used to assess the influence of reinforcement grids inserted in pavement layers for overall structure behavior. Proposed device can be installed as a device that extend the capabilities of a typical material testing machine for the static, dynamic and fatigue tests. The basic idea is to put a layered sample made of asphalt mixes on the elastic pad and load it in the direction perpendicular to its plane. The elastic pad is simulating the mechanical answer of the other layers of road surface. Elastic pad and a material sample are in the mold, which prevents deformation in directions perpendicular to the load. In this paper only results of example fatigue tests are presented.
Author Marcin Daniel Gajewski IIB
Marcin Daniel Gajewski,,
- The Institute of Civil Engineering
, Stanisław Jemioło IIB
Stanisław Jemioło,,
- The Institute of Civil Engineering
, Wojciech Bańkowski
Wojciech Bańkowski,,
-
, Krzysztof Mirski
Krzysztof Mirski,,
-
Journal seriesLogistyka, ISSN 1231-5478
Issue year2011
No6
PagesCD/1
Conference15th International Conference Computer Systems Aided Science Industry and Transport. TRANSCOMP (TRANSCOMP 2011), 05-12-2011 - 08-12-2011, Zakopane, Polska
Keywords in Polishnawierzchnie drogowe, zbrojenie siatkami, badania doświadczalne, zmęczenie materiałów drogowych
Abstract in PolishW pracy zaproponowano rozwiązanie techniczne aparatu służącego do oceny wpływu zbrojenia siatkami warstw nawierzchni drogowych, który może być stosowany jako urządzenie rozszerzające możliwości pomiarowe typowej maszyny wytrzymałościowej. Urządzenie to pozwala na badania statyczne, dynamiczne jak i zmęczeniowe. Podstawową ideą jago pracy jest umieszczenie próbki warstwowej wykonanej z mieszanek mineralno asfaltowych na podkładce sprężystej i obciążenie jej w kierunku prostopadłym do jej płaszczyzny co w próbce generuje złożony stan naprężenia oraz znaczne ścinanie. Podkładka sprężysta ze sztywnego tworzywa poliuretanowego ma symulować oddziaływanie od pozostałych warstw nawierzchni drogowej. Sama podkładka sprężysta jak i próbka materiału badanego znajdują się w obudowie, która uniemożliwia deformację w kierunkach prostopadłych do obciążenia. W niniejszej pracy przedstawiono wyłącznie wyniki przykładowych badań zmęczeniowych.
Languagepl polski
Score (nominal)4
Citation count*1 (2018-07-14)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back