Symulacyjne badanie zużycia profili niezależnie obracających się kół z wykorzystaniem różnych modeli wózków tramwajowych

Michał Opala

Abstract

The article presents a comparison of wear magnitude of the wheel profiles, as a result of interaction between the track and the running gear of the bogies equipped with independent rolling wheels. Comparative simulation of selected models of bogies was carried out, the bogies differ in guiding system of the wheels; used such systems as axlebridge, column and swingarm guidance. Comparison is complemented by the conventional reference model of bogie having wheelsets with rigid axle coupling both wheels. Models were examined separately and in conjunction with a model of the entire tram. The simulation uses a nonlinear mathematical model of the dynamics of wheels and rails interaction, the wheel and rail profiles were adopted on the basis of measurements.
Author Michał Opala ZPBUT
Michał Opala,,
- Department of Constrctions Fundamentals of Transport Equipment
Other language title versionsSimulation study of independent wheel profiles wear using different kinds of tram bogies
Journal seriesPrace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, ISSN 1230-9265
Issue year2016
No112
Pages313-322
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishsymulacja, niezależnie obracające się koła, zużycie
Keywords in Englishsimulation, independently rotating wheels, wear
Abstract in PolishW artykule przedstawiono porównanie wartości zużycia profili kół, jako wynik oddziaływań kontaktowych pomiędzy torem a układem jezdnym wózka tocznego z niezależnie toczącymi się kołami. Przeprowadzono symulacyjne badania porównawcze wybranych modeli wózków różniących się typem prowadzenia kół; wykorzystano prowadzenie przy pomocy osi pomostowej, prowadzenie wahaczowe, prowadzenie kolumnowe. Uzupełnieniem porównania jest konwencjonalny układ wózka posiadającego zestawy kołowe o sztywnej osi sprzęgającej kinematycznie oba koła. Modele wózków badano osobno oraz łącznie z modelem całego tramwaju wieloczłonowego. W symulacji wykorzystano nieliniowy model matematyczny dynamiki kół współpracujących z szynami, zarysy kół i szyn przyjęto na podstawie pomiarów.
Languagepl polski
Score (nominal)7
ScoreMinisterial score = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 7.0, 28-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back