Identyfikacja parametryczna statków powietrznych poprzez manewry typu multi-axis

Piotr Lichota , Krzysztof Rogowski , Joanna Szulczyk

Abstract

In the article, the research conducted over design methods of aircraft system identification manoeuvres is presented. In all manoeuvers that we investigated, various flight controls were deflected simultaneously. Excitations were obtained for Multi-step signals (that are composed of rectangular functions) and for harmonic Multisine inputs. The D-optimal criterion and modified Marchand methodology were used in order to design the signals. The resulting inputs were used for exciting the aircraft model that was identified later in the time domain by using the Maximum Likelihood Principle and Output ErrorMethod. The evaluations were performed offline in Matlab/Simulink environment.
Author Piotr Lichota ITLMS
Piotr Lichota,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
, Krzysztof Rogowski ITLMS
Krzysztof Rogowski,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
, Joanna Szulczyk ITLMS
Joanna Szulczyk,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Pages263-269
Publication size in sheets0.5
Book Sibilski Krzysztof (eds.): Mechanika w lotnictwie: ML-XVII 2016, T1, 2016, Polskie Towarzystwo Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej, ISBN 978-83-932107-8-7, 296 p.
Keywords in PolishIdentyfikacja parametryczna, Projektowanie wymuszeń, Multi-step, Multisine, Metoda Marchanda, Dynamika Lotu
Abstract in PolishW artykule przedstawiono wyniki prac dotyczących projektowania eksperymentów na potrzeby identyfikacji parametrycznej modeli opisujących ruch statków powietrznych. We wszystkich uzyskanych manewrach powierzchnie sterowe różnego rodzaju mogły być wychylane jednocześnie. Wymuszenia uzyskano zarówno dla sygnałów będących złożeniem funkcji prostokątnych (Multi-step), jak i dla wymuszeń harmonicznych typu Multisine. W celu zaprojektowania wymuszeń wykorzystano kryterium D-optymalne lub zmodyfikowaną metodę Marchanda. Uzyskane sygnały wejściowe zostały użyte do wzbudzenia obiektu symulacyjnego, a następnie dokonano jego identyfikacji parametrycznej w dziedzinie czasu za pomocą Zasady Największej Wiarygodności i Metody Błędu Wyjścia. Obliczenia przeprowadzono w trybie offline w środowisku Matlab/Simulink 2009b
URL http://www.ptmts.org.pl/ML-2016-t-II.pdf
Languagepl polski
Score (nominal)4
Citation count*0 (2018-06-22)
Cite
Share Share

Get link to the record
msginfo.png


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back