Optymalizacja położenia samolotów podczas lotu w formacji

Adam Antczak , Krzysztof Sibilski

Abstract

This paper presents optimisiation of necessary flight thrust in the V-shaped flight formation of small unmanned planes “Sikorka”. At the beginning, analysis of birds behaviour is shown. Their formation flying has been studied in order to minimalize fuel consumption. Scientific papers about formation flying subjects and papers on researches made in order to explain economical benefits for airlines are reviewed. The paper presents a mathematical model which was optimised for three different starting positions of the longitudinal axis of the plane. After optimisation, there are presented results of the wingman position with respect to the leader. The influence of the calculation results on the formation flying was analysed, allowing one to draw some conclusions on the future of UAVs flights.
Author Adam Antczak (FPAE / IAAM)
Adam Antczak,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
, Krzysztof Sibilski (FPAE / IAAM)
Krzysztof Sibilski,,
- The Institute of Aeronautics and Applied Mechanics
Pages21-36
Publication size in sheets0.75
Book Sibilski Krzysztof (eds.): Mechanika w lotnictwie ML-XVIII 2018, vol. 1, 2, 2018, Polskie Towarzystwo Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej, ISBN 978-83-952553-0-4, 550 p.
Keywords in PolishBSL, loty formacyjne, optymalizacja, dynamika lotu, aerodynamika
Abstract in PolishW artykule została dokonana optymalizacja niezbędnego ciągu do lotu w formacji lotniczej o kształcie V na przykładzie małego samolotu bezzałogowego. We wstępie przedstawiona została analiza zachowania ptaków, których lot w kluczu stał się przyczyną rozpatrywania zagadnienia lotów formacyjnych dla oszczędności na paliwie. Kolejno poddane zostały analizie już istniejące prace naukowe skupiające się na czystych prawach fizyki, jak również na badaniach mających na celu wskazanie korzyści ekonomicznej dla linii lotniczych. Następnie przedstawiony został model matematyczny, który poddany optymalizacji dla trzech różnych położeń w osi podłużnej samolotu pozwolił otrzymać wiarygodne wyniki współrzędnych skrzydłowego względem lidera.
URL http://ptmts.org.pl/wydawnictwa/
Languagepl polski
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score = 5.0, BookMonographyChapterAuthor
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back