SYMULACYJNE BADANIA HYBRYDOWEGO NAPĘDU ELEKTRYCZNO-HYDROSTATYCZNEGO

Wiesław Grzesikiewicz , Lech Knap , Michał Makowski , Janusz Pokorski

Abstract

In the paper, we describe a study of an electro-hydrostatic hybrid drive of a utility van intended for city traffic. In this hybrid drive, the electric drive is periodically accompanied by hydrostatic drive, especially during acceleration and regenerative braking of the vehicle. We present a mathematical model of the hybrid drive as a set of dynamics and regulation equations of the van traveling at a given speed. On this basis, we construct a computer program which we use to simulate the processes of energy conversion in electro-hydrostatic hybrid drive. The main goal of the numerical simulation is to assess the possibility of reducing energy intensity of the electric drive through such a support of the hydrostatic drive. Our results indicate that it is possible to significantly increase the efficiency of energy conversion in the electric drive by support of the hydrostatic drive.
Author Wiesław Grzesikiewicz IP
Wiesław Grzesikiewicz,,
- Institute of Automotive Engineering
, Lech Knap IP
Lech Knap,,
- Institute of Automotive Engineering
, Michał Makowski IP
Michał Makowski,,
- Institute of Automotive Engineering
, Janusz Pokorski IP
Janusz Pokorski,,
- Institute of Automotive Engineering
Journal seriesModelowanie Inżynierskie, ISSN 1896-771X
Issue year2016
Vol27
No58
Pages37-43
Publication size in sheets0.5
Keywords in PolishSymulacje numeryczne, napęd hybrydowy, napęd hydrostatyczny, napęd elektryczny, energochłonność napędu, hamowanie odzyskowe, pojazd, cykl miejski
Keywords in EnglishNumerical simulations, hybrid drive, electric drive, hydrostatic drive, energy consumption, energy efficiency, regenerative breaking, city traffic
Abstract in PolishW referacie rozpatrywany jest elektryczno-hydrostatyczny napęd hybrydowy samochodu dostawczego przeznaczonego do ruchu w mieście. Przedstawiono matematyczny model tego napędu w postaci zadania dynamiki i regulacji pojazdu poruszającego się z zadaną zmienną prędkością. Na tej podstawie opracowano program obliczeń komputerowych służących do symulacji procesów przetwarzania energii w elektryczno-hydrostatycznym napędzie pojazdu. W rozważanym napędzie hybrydowym napęd elektryczny jest cyklicznie wspomagany napędem hydrostatycznym podczas przyspieszania lub odzyskowego hamowania pojazdu. Celem badań symulacyjnych było ukazanie możliwości zmniejszenia energochłonności napędu elektrycznego dzięki takiemu wspomaganiu. Prezentowane w artykule wyniki badań pokazują, że nastąpiło istotne odciążenie napędu elektrycznego
URL http://www.kms.polsl.pl/mi/index.php?st=pliki
Languagepl polski
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Ministerial score (2013-2016) = 8.0, 29-11-2017, ArticleFromJournal
Citation count*0
Cite
Share Share



* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back